| וְעַתָּה שְׁבוּ נָא בָזֶה גַּם אַתֶּם הַלָּיְלָה |
| | מדוע כאן כתוב "שבו" ואצל השרים הקודמים כתוב "לינו"? מדוע כאן כתוב "נא"? |
| | | אור החיים |
| | | | ועתה שבו נא וגו'. אמר לשון בקשה, שחש לבל יעשו כמעשה זקני מדין בפעם אחרת שאמרו ז"ל שחזרו למקומם ולא לנו עמו, (במד"ר פ"כ) ולפי שהאנשים הם רבים ונכבדים היה ירא שילכו להם כשישמעו שבו פה ולא יחליט הליכתו עמהם: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ח'] לינו פה הלילה. ברוב גאותו וגאונו נראו לו שרי מואב פחותים, ועל כן אמר להם לינו פה הלילה, לינה בעלמא, אבל כששלח שלוחים אחרים רבים ונכבדים מאלה אמר להם שבו נא בזה, שהוא לשון עכוב, כמו (דברים א) ותשבו בקדש ימים רבים, ועוד שחלה פניהם שהוסיף לשון נא: |
| | מהו "בזה"? |
| | | אבן עזרה |
| | | | בזה. במקום הזה |
| | ביאור לדברי בלעם כאן: "גם אתם" |
| | | רש"י |
| | | | גם אתם. פיו הכשילו גם אתם סופכם לילך בפחי נפש כראשונים: |
| | דרשת חז"ל להשלכתם של אירועים ליליים אלו |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ועתה שבו נא בזה. במקום הזה. גם אתם הלילה. לכך נפרע הקב"ה ממואב בלילה (ישעיה טו) כי בליל שודד ער מואב נדמה כי בליל שודד קיר מואב נדמה, כנגד שתי לילות הללו שנשתלחו שלוחי מואב לבלעם, כך דרשו רז"ל: |
| וְאֵדְעָה מַה יֹּסֵף יְקֹוָק דַּבֵּר עִמִּי: |
| | מדוע בלעם אומר כאן שה' "יוסיף" לו דברים? ממה בלעם חושש? |
| | | רש"י |
| | | | מה יסף. לא ישנה דבריו מברכה לקללה הלואי שלא יוסיף לברך כאן נתנבא שעתיד להוסיף להם ברכות על ידו: |
|