| וַיִּדַּר יִשְׂרָאֵל נֶדֶר לַיקֹוָק וַיֹּאמַר אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה בְּיָדִי |
| | מדוע כתוב כאן הביטוי הכפול "נתן תתן"? |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק א'] יושב הנגב. זה עמלק שנאמר (במדבר יג) עמלק יושב בארץ הנגב ושנה את לשונו לדבר בלשון כנען כדי שיהיו ישראל מתפללים להקב"ה לתת כנענים בידם והם אינן כנענים ראו ישראל לבושיהם כלבושי עמלקים ולשונם לשון כנען אמרו נתפלל סתם שנאמר אם נתון תתן את העם הזה בידי: |
| | | אור החיים |
| | | | אם נתן תתן כפל לומר נתן תתן, לצד שלא היו יודעים איזה עם הוא לזה אמרו אם נתון פירוש אם הוא בכלל הז' אומות הנתונים מה טוב ואם לאו תתן, ורז"ל אמרו (מדרש לקח טוב כאן) נתון הכנעני תתן השביה: |
| וְהַחֲרַמְתִּי אֶת עָרֵיהֶם: |
| | פירוש |
| | | רש"י |
| | | | והחרמתי. אקדיש שללם לגבוה: |
| | | רשב"ם |
| | | | והחרמתי. המטלטלין יהיו הקדש לשמים: |
| | מתי הם קיימו את הנדר הזה? |
| | | רמב"ן |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק א' תחת הכותרת "הקדמה לכל הפרשה" וכו'] |
| | | ספורנו |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ג'] ויחרם אתהם ואת עריהם. נדרו אז לעשותם חרם בהכנסם לארץ, וכן עשו, כמבאר בתחלת ספר שופטים. |
| | מדוע הם לא נדרו שיחרימו גם את תושביהם של הערים הללו? |
| | | רמב"ן |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק א' תחת הכותרת "הקדמה לכל הפרשה" וכו'] |
|