| וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל אַהֲרֹן |
| | האם דיבור זה היה אכן ישירות אל אהרון? מהו עניינו של ציווי זה? |
| | | רש"י |
| | | | ויאמר ה' אל אהרן. (ספרי) למשה אמר שיאמר לאהרן להזהירו על תקנת ישראל שלא יכנסו למקדש: |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לפרק י"ז פסוק כ"ז] ויאמרו בני ישראל. די לנו שגוענו ואבדנו והנה עוד כל הקרב אל המשכן ה' ימות כמות השרופים ומי יתן ותמנו לגוע אז אמר השם לאהרן שהוא הנגיד על שבט לוי להזהירו שלא יכשילו הלוים את ישראל. |
| | מה הקשר לפרשה הקודמת? מדוע הפרשה מהווה תשובה לחששם של בני ישראל בקשר למשכן? |
| | | רשב"ם |
| | | | ויאמר ה' אל אהרן אתה ובניך וגו'. וזר לא יקרב. והזר הקרב יומת. הרי הזהרתים בחיוב מיתה. ומעתה אין לחוש הקרב הקרב שהרי אסרתים באל יקרב. וחייבתים מיתה: |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לפרק י"ז פסוק כ"ז] ויאמרו בני ישראל. די לנו שגוענו ואבדנו והנה עוד כל הקרב אל המשכן ה' ימות כמות השרופים ומי יתן ותמנו לגוע אז אמר השם לאהרן שהוא הנגיד על שבט לוי להזהירו שלא יכשילו הלוים את ישראל. וטעם לאהרן על יד משה או כאשר הוא כי גם אהרן נביא היה גם זאת הפרשה לאות כי במדבר סיני היתה כאשר הוקם המשכן ונבחרו הלוים ונפסלו הבכורים: |
| אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבֵית אָבִיךָ אִתָּךְ תִּשְׂאוּ אֶת עֲוֹן הַמִּקְדָּשׁ |
| | למי מופנה ציווי זה? מדוע? מי כלולים ב- "בית אביך"? |
| | | רש"י |
| | | | אתה ובניך ובית אביך. הם בני קהת אבי עמרם: |
| | | אבן עזרה |
| | | | וטעם ובית אביך. כי הם נושאי המקדש: |
| | | אור החיים |
| | | | אתה ובניך ובית אביך. פירוש בית אביך נראה בעיני שבא על משה שהוא מאביו שגם עליו באה האזהרה, דאלו על הקהתים הלא כהם כשאר ישראל בהכנסת משכן ה', ועוד ממה שאמר בסמוך וגם את אחיך בני לוי וגו' יגיד שעד עתה לא היה מדבר בהם, אלא נראה פירוש בית אביך זה משה וכמאן דאמר (זבחים קב.) שלא פסקה כהונה ממשה, ואפילו למאן דאמר שלא נתכהן משה אלא בשבעת ימי המילואים סובר אני שלא נאסר ליכנס למקום דריסת רגלי הכהנים, ורז"ל אמרו (ספרי) וזה לשונם בית אביך אלו הלוים מלמד שהלוים מוזהרים על ידי הכהנים עד כאן לשונם, וזה דרך דרש לדרוש בכתוב ההלכות שהיו להם מסיני: |
| | מדוע כתוב כאן "אתך", הרי אהרון כלול כבר במוזהרים? |
| | | אור החיים |
| | | | אתך וגו'. צריך לדעת למה אמר אתך אחר שהזכיר אהרן בפירוש. ואולי שבא לומר שבכל זמן מוזהרים יחד, לבל תאמר שיש זמן שחייב אהרן ויש זמן שחייבים בניו תלמוד לומר אתך לומר שמוזהרים יחד בכל הזמנים: |
| | מהו "עון המקדש"? מהי האזהרה כאן? |
| | | רש"י |
| | | | תשאו את עון המקדש. עליכם אני מטיל עונש הזרים שיחטאו בעסקי הדברים המקודשים המסורים לכם הוא האהל והארון והשלחן וכלי הקדש אתם תשבו ותזהירו על כל זר הבא ליגע: |
| | | אבן עזרה |
| | | | את עון המקדש. שהוא מבית לפרכת והטעם אם לא תשמרוהו העון עליכם: |
| | מהו תפקידם של הלויים בעניין זה? (ועיין בפסוק הבא) |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לפרק ג' פסוק ו'] ושרתו אותו. ומהו השירות ושמרו את משמרתו לפי ששמירת המקדש עליו שלא יקרב זר כמו שנאמר (במדבר יח) אתה ובניך ובית אביך אתך תשאו את עון המקדש והלוים הללו מסייעין אותם זו היא השירות: |
| | | ספורנו |
| | | | [מובא בפירושו לפרק ג' פסוק ו'] ושרתו אתו. כי עליו מוטלת משמרת הכל כאמרו "אתה ובניך ובית אביך אתך תשאו את עון המקדש ואתה ובניך אתך תשאו את עון כהנתכם" (להלן יח, א). ובכן היתה עבודת הלויים שרות לכהן גדול בחלק המוטל עליו משמירת המשכן וכליו, ובשמירת הכהונה שלא יקרב זר, המוטלת על אהרן ובניו בלבד. |
| וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ תִּשְׂאוּ אֶת עֲוֹן כְּהֻנַּתְכֶם: |
| | מדוע כתוב כאן "אתך", הרי אהרון כלול כבר במוזהרים? |
| | | אור החיים |
| | | | אתך וגו'. צריך לדעת למה אמר אתך אחר שהזכיר אהרן בפירוש. ואולי שבא לומר שבכל זמן מוזהרים יחד, לבל תאמר שיש זמן שחייב אהרן ויש זמן שחייבים בניו תלמוד לומר אתך לומר שמוזהרים יחד בכל הזמנים: |
| | למי מופנה ציווי זה? מהו תוכן הציווי? מה בין ציווי זה לבין קודמו בפסוק זה? |
| | | רש"י |
| | | | ואתה ובניך. הכהנים: תשאו את עון כהנתכם. שאינה מסורה ללוים ותזהירו הלוים השוגגים שלא יגעו אליכם בעבודתכם: |
| | | אבן עזרה |
| | | | את עון כהונתכם. אם לא תשמרו הכהונה העון עליכם: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | תשאו את עון כהונתכם. אם לא תשמרו הכהונה העון עליכם. |
| | דרשת חז"ל בעניין עונשם של הכהנים |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לויקרא פרק י' פסוק י"א] ולהורות. למד שאסור שיכור בהוראה (ת"כ) יכול יהא חייב מיתה ת"ל אתה ובניך אתך ולא תמותו (במדבר יח) כהנים בעבודתם במיתה ואין חכמים בהוראתן במיתה: |
|