| אֵת מַחְתּוֹת הַחַטָּאִים הָאֵלֶּה בְּנַפְשֹׁתָם |
| | פירוש. מהו "חוטא בנפשו"? |
| | | רש"י |
| | | | החטאים האלה בנפשותם. (יומא לו) שנעשו פושעים בנפשותם שנחלקו על הקדוש ברוך הוא: |
| | | בעלי טורים |
| | | | את מחתות החטאים האלה בנפשותם. שנתחייבו על עסקי נפשותם כדריש לקיש דאמר ר"ל (סנהדרין נב, א) מאי דכתיב (תהלים לה, טז) בחנפי לעגי מעוג חרק עלי שנימו. בשביל חנופה שהחניפם קרח על עסקי לגימה חרק עליהם שר של גיהנם שנימו. חרק אותיות קרח: |
| | | אבן עזרה |
| | | | את מחתות החטאים. פירוש המחתות: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | את מחתות החטאים האלה בנפשותם. הוסיף בנפשותם לענין שרמזתי לך למעלה: |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לפרק ט"ז פסוק ז'] ולא טפשים היו שכך התרה בהם וקבלו עליהם לקרב אלא הם חטאו על נפשותם שנאמר את מחתות החטאים האלה בנפשותם. |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | [מובא בפירושו לפרק ט"ז פסוק ז'] והיה האיש אשר יבחר ה'. וכי אינם יודעים זה אלא כך אמר מתרה אני בכם שלא תחייבו עצמכם כי תדעו שהקטרת חביב לפני הקב"ה יותר מכל הקרבנות ובו נתון סם המות שבו נשרפו נדב ואביהוא וכל מי שיבחר הקב"ה מכם הוא הקדוש כלו' יצא חי וכלכם אובדים ואפ"ה קבלו עליהם התראה והקריבו. וזש"ה החטאים האלה בנפשותם שכבר התרה בהם. |
| | מדוע ה' מדגיש כאן שרק הם אשמים במותם? |
| | | אור החיים |
| | | | החטאים האלה בנפשותם. אולי שנתכוון להוציא מלבם לבל ידאגו על היות הדבר בסיבתם, גם לבל יחשוב אדם מישראל כי הם היו להם סיבה, לזה אמר החטאים האלה בנפשותם פירוש שהם חבלו בעצמן וחסרו נפשם ולא היה להם סיבה מזולתם, ואף על פי כן מצינו שלא הרגישו ישראל בכונת ה' בדברים אלו וילונו על משה וגו' אתם המיתם את עם ה': |
| וְעָשׂוּ אֹתָם רִקֻּעֵי פַחִים צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ |
| | מי יעשה את הפעולה הזו? |
| | | אבן עזרה |
| | | | ועשו אותם. האומנים: |
| | פירוש. מה עושים עם המחתות הללו? |
| | | רש"י |
| | | | רקעי. רדידין: פחים. טסין מרודדין טינבי"ש בלע"ז: צפוי למזבח. למזבח הנחשת: |
| | | אבן עזרה |
| | | | רקועי פחים. כמו וירקעו את פחי הזהב. |
| | האם ייעוד זה של המחתות לא עלול לרמוז שה' קיבל מאנשי קרח דבר-מה ברצון? |
| | | אור החיים |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מה דברי הסבר אלו" וכו'] |
| כִּי הִקְרִיבֻם לִפְנֵי יְקֹוָק וַיִּקְדָּשׁוּ |
| | מה מוסיפים דברי הסבר אלו במהות הכלים על העניין? מדוע הכלים התקדשו? |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ב'] כי קדשו. המחתות, והם אסורין בהנאה שכבר עשאום כלי שרת, לשון רש"י. ולא ידעתי טעם לאיסור הזה, שהרי קטורת זרה הקריבו וזר שעשה כלי שרת להקריב בחוץ באיסור אינו מקודש. אבל יש לומר, כי בעבור שעשו כן על פי משה היו קדש, כי הם הקדישו אותם לשמים לפי שחשבו שיענה אותם האלהים באש ותהיינה המחתות האלה כלי שרת באהל מועד לעולם: והנכון בעיני, כי יאמר הכתוב (פסוק ג) כי הקריבום לפני ה' ויקדשו ויהיו לאות לבני ישראל, כלומר אני הקדשתי אותם מעת שהקריבו אותם לפני כדי שיהיו לאות לבני ישראל: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ופירוש כי קדשו כי הקריבום לפני ה': |
| | | אור החיים |
| | | | כי הקריבום לפני ה' ויקדשו. פירוש טעם שאני מצוך להרים המחתות לא שנתרציתי בקטורת שהקריבו לפני אלא במה שהקריבום פירוש לגופן של מחתות, וקודם שנתנו עליהם קטורת אשר היא זרה ומאוסה אצלי כבר נתקדשו המחתות, והוא אומרו ויקדשו, ומידי דהוה כמקריב כלי כסף וכלי זהב למקדש שהם קודש, והגע עצמך אם המקריבין היו נמלכים וחוזרים בהם ולא היו נותנים הקטורת על האש מי היו יוצאין המחתות לחולין, ומעתה לא מפני שנתנו הקטורת עליהן יצאו המחתות מקדושתן, ומה שטען רמב"ן כנגד רש"י וזה לשונו זה דומה לזר שעשה כלי שרת להקטיר בחוץ, עליו אמר הכתוב הקריבום לפני ה' באוהל מועד פירוש שהקדישום והביאום למקום המקודש: |
| | | ספורנו |
| | | | כי הקריבום לפני ה' ויקדשו. שהקדישום להיות כלי שרת גם בשאר עבודות מלבד עבודתם הפסולה, ובזה הם ראויות לעשות צפוי בקדש. |
| וְיִהְיוּ לְאוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: |
| | פירוש. איך הדבר ישמש לאות לבני ישראל? |
| | | רש"י |
| | | | ויהיו לאות. לזכרון שיאמרו אלו היו מאותן שנחלקו על הכהונה ונשרפו: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויהיו לאות. לזכר ולסימן: |
|