| וַיְדַבֵּר אֶל הָעֵדָה לֵאמֹר |
| | מדוע כתוב כאן "לאמר"? |
| | | אור החיים |
| | | | וידבר אל העדה לאמר. פירוש לאמר שיאמר להם שכן נאמר לו מפי הקדוש ברוך הוא לומר להם: |
| סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה |
| | מה הצורך לכנות את האנשים הללו כאן בתואר "אנשים רשעים"? |
| | | אור החיים |
| | | | סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים. נתחכם עליו השלום לזכותם בנועם דבריו באמצעות שיעריכום בערך רשעים, והוא אומרו האנשים הרשעים פירוש שיהיו בעיניהם ערך רשעים ויסורו מעליהם כי יאמינו בכליונם ויראו פן תדבקם הרעה ובשכר זה יחוננם ה', והגם שכבר נתרצה ה' לומר להם העלו, עם כל זה הצדיקים חפצים לצדק בני דורם לאכול מפרי דרכם: |
| וְאַל תִּגְּעוּ בְּכָל אֲשֶׁר לָהֶם פֶּן תִּסָּפוּ בְּכָל חַטֹּאתָם: |
| | מדוע אסור לגעת ברכושם? |
| | | אבן עזרה |
| | | | ואל תגעו בכל אשר להם. שאם באו להציל ממונם ירדו חיים שאול כמו הם: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ואל תגעו בכל אשר להם. שאם יבאו להציל ממונם ירדו שאול כמותם. |
| | מתי יש סכנת "פן תספו" – אם הם לא יסורו או אם הם יגעו? מהלך הפסוק. |
| | | רמב"ן |
| | | | ואל תגעו בכל אשר להם פן תספו. שיעור הכתוב, סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה פן תספו בכל חטאתם ואל תגעו בכל אשר להם. והטעם, שאם לא יסורו משם יהיו נבלעים בפי הארץ, ויזהירם שלא יגעו להציל מממונם דבר ולקחת להם, כי חרם הוא. ור"א אמר שאם באו להציל ממונם ירדו שאול כמו הם. ואם כן, יהיה זה כטעם ותבט אשתו מאחריו ותהי נציב מלח (בראשית יט כו), כאשר הזכרתי בטעמו שם (בפסוק יז): |
| | מדוע הם ראויים למות אם הם לא יסורו? |
| | | ספורנו |
| | | | פן תספו. שאינכם ראוים להנצל אם תהיו עמהם כשילקו. |
| | פירוש "בכל חטאתם" |
| | | אבן עזרה |
| | | | בכל חטאתם. בעבור רב חטאתם: |
| | מדוע משה משנה מלשונו שה' אמר לו לומר אל העדה? |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק כ"ד] עוד נתכוון בתיבת לאמר שאין חיוב לומר בלשון זה עצמו העלו וגו' אלא בלשון שיהיה המכוון בו העלו וגו' ואפילו יאמר בלשון אחר, ולזה תמצא שלא אמר העלו אלא סורו נא וגו', ובמקום שיאמר משכן קרח וגו' אמר מעל אהלי האנשים הרשעים האלה: |
|