| הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל |
| | פירוש "המעט". מדוע כתוב "מכם"? מה משה אומר להם כאן? |
| | | אבן עזרה |
| | | | המעט. הדבר מעט הוא אצלכם: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | המעט מכם. דבר מועט הוא אצלכם כשאתם מתעסקין בעבודת משכן ה': |
| | | כלי יקר |
| | | | המעט מכם וגו'. לכם לא נאמר אלא מכם, לפי שמדבר על המרד והמעל היוצא מכם וכי דבר מועט וקטן הוא מרד כזה שמי שנותנין לו איזו מינוי יערער על שלא נתנו לו עוד מינוי גדול מזה. וי"א שמדבר כלפי המיעוט שהלוים המעטים מכל השבטים, כי הבדיל ה' אתכם וגו' והיינו לעבודת ארון המכלה בכם, ובקשתם גם כהונה ותסתכנו ביותר כי כל הקרב הקרב ביותר אל ארון ברית ה' מסוכן ביותר, ואהרן מה הוא. כי לעולם היה עניו ביותר ואינו מחשיב את עצמו לכלום ע"כ הוא מתקיים אע"פ שהוא קרוב אל ה' ביותר כמ"ש (סנהדרין יד) הוי קבל וקיים, אבל כל מי שאינו בערכו בגדר הענוה אינו מתקיים אם יבא לפני ה' בלב גס. |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ז'] רב לכם בני לוי. וזה פירושו שאמר להם המעט ואמר הכתוב ויאמר משה אל קרח כי הדבור הראשון עם קרח ועם כל עדתו וזה עם הלוים: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ז'] רב לכם בני לוי. מה שנתן לכם, ומפרש והולך אחר כך המעט מכם כי הבדיל אלהי ישראל אתכם: |
| | מדוע משה משתמש כאן בשם "אלהי ישראל"? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ז'] ודע שלא תמצא בכל הפרשה הזו שיזכיר משה בכל דבריו רק השם המיוחד, אבל בכאן לפי שהזכיר בני לוי הוצרך להזכיר אלהי ישראל כדי לרמוז על מדתם: |
| לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן יְקֹוָק וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם: |
| | מהו "לעמוד לפני העדה לשרתם"? |
| | | רש"י |
| | | | ולעמוד לפני העדה. לשיר על הדוכן: |
| | | אבן עזרה |
| | | | לפני העדה לשרתם. בהביאם את עולותיהם ואת זבחיהם: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ולעמוד לפני העדה לשרתם. בהבאת קרבנותם: |
| | | ספורנו |
| | | | ולעמד לפני העדה לשרתם. לשרת את האל יתעלה בשיר, ואת משכנו בעבודת משא וזולתו (סוף פרשת במדבר). ורצה שתעשו זה השרות "לפני העדה", להודיעם חסרונם שנפסלו הם מן העבודה ואתם נבחרתם תחתם. |
| | על איזו קירבה משה מדבר כאן? מה ההבדל בין קירבה זו לבין הקירבה שבפסוק הבא? |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י'] ויקרב וגו'. צריך לדעת מה היא ההבדלה שאמר בפסוק שלפני זה ומה היא הקריבה שאמר כאן, ואולי שנתכוון לב' הדרגות הא' הוא הבדלת שבט לוי מעדת ישראל בדרך כלל וכנגד זה אמר כי הבדיל וגו' מעדת ישראל והב' הקרבת בני קהת שהקריבם יותר משאר הלוים לשאת קדש קדשים, ועיין מה שפירשתי בפסוק (ד' ב') נשא את ראש בני קהת, וכנגד זה אמר ויקרב אותך ואת כל אחיך פירוש ענף הקהתים בני לוי, ודקדק לומר אותך רמז לו שכולן נסמכין עליו והוא גדול שבכולן: |
|