
 | וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר יְקֹוָק הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר |
|  | פירוש. מה עובדה זו קשורה לדברים שהם דיברו על משה? מה הם טוענים כלפי משה? |
| |  | רש"י |
| | |  | הרק אך. עמו לבדו דבר ה': הלא גם בנו דבר. ולא פירשנו מדרך ארץ: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ויאמרו הרק אך במשה. כלומר עוד זאת אמרו על משה במה יכול להתפאר עלינו הלא גם בנו דבר לישראל: בנו. על ידינו: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ויאמרו הרק אך במשה. הביאה ראיה כי לא עשה זה לקדושת השם כי הם היו נביאים ואין המשכב אסור להם: |
| |  | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק א'] כי אשה כושית לקח. בדברי הימים דמשה משמע כושית ממש שהיתה מלכה ומשה משל על כוש ארבעים שנה ולכך אמרו אך במשה דבר ה' כלומר וכי בשביל שדבר עמו הקב"ה נתגאה שלא רצה ליקח אשה מבנות ישראל הלא גם בנו דבר ולא נתגאינו בכך |
| |  | אור החיים |
| | |  | הרק אך במשה. רז"ל אמרו (ב"ר פ"א) אכין ורקין מיעוטין, וכאן נתכוונו לומר בזה שמעשה משה ירשום הפגם בהם גם באבות העולם אשר דבר עמהם ה', וכן הוא במדרש (ספרי) וזה לשונם והלא גם עם האבות דבר עד כאן. ועוד אפשר שנתכוונו לרמוז ב' מיעוטים שהיו בנבואת משה, א' שלא נתנבא עד שהיה בן פ' שנה דכתיב (שמות ז) ומשה בן שמונים שנה בדברם אל פרעה ובאותו זמן הוא שדבר אליו ה' ואהרן ומרים נתנבאו בני ג' וה' קודם שנולד משה, ומיעוט ב' שביום שנתנבא נצטרע דכתיב (שם ד') והנה ידו מצורעת וגו' מה שלא היה כן להם, וכנגד זה אמר הרק אך: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | הרק אך במשה. אם בשביל קדושת ה' פרש מאשתו, אין ענין זה אסור לנביאים, שלא הוזהרו בתורה על כך. |
| |  | ספורנו |
| | |  | הרק אך במשה דבר ה'. האמנם משה לבדו זכה לזה שיהיה דבר ה' מיוחד אליו לבדו, מלבד מה שזכה עם כל המון ישראל במתן תורה. |
|  | פירוש לביטוי "רק אך" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | הרק אך. והאחד יספיק רק הוא דרך צחות כמו המבלי אין קברים: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | הרק אך, שני מעוטין הן, דרך צחות, וכן (שמות יד) המבלי אין קברים. |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | [מובא בפירושו לשמות פרק י"ד פסוק י"א] ויאמרו. מצאנו בל' הקדש מלות שהם מענין אחד שניהם נחברים והאחד יספיק. והנה זאת המבלי אין קברים. כמו הרק אך במשה: |
|  | פירוש "בנו" כאן |
| |  | רשב"ם |
| | |  | בנו. על ידינו: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ומה שאמר במשה גם בנו, לפי שהנביא הוא כלי לרוה"ק לכך נופל על הלשון לשון בי"ת. וזהו (בראשית ו) לא ידון רוחי באדם לעולם, באר כי גוף האדם הוא כלי לרוחו יתעלה, כי מלת ידון הוא מלשון נדנה, הוא שכתוב (דניאל ז) אתכרית רוחי אנה דניאל בגו נדנה, וענינו תיק: |
 | וַיִּשְׁמַע יְקֹוָק: |
|  | מה פיסקה זו מוסיפה לעניין, הרי ה' שומע כל דבר? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וישמע ה'. ואם דברו בסתר: |
| |  | אור החיים |
| | |  | וישמע ה'. הוצרך לומר וישמע ה', לומר שלא שמע אלא ה' הכוונה בזה שלא דברו בפני בריה, עוד נתכוין לומר שמהם שמע ולא ממשה, שלא קבל לפני ה' כדרך הנעלבין מזולתם: |
| |  | ספורנו |
| | |  | וישמע ה'. כאמרם ז"ל: שאני צורבא דרבנן דקודשא בריך הוא תבע ביקריה (ברכות יט, א). |
|  | ביאור לסמיכות פיסקה זו לפסוק הבא. האם רק ה' שמע או גם משה שמע? |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | וישמע ה'. וסמיך ליה והאיש משה. שדברו בינו לבינם ולא שמע אותם אדם אחר: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | וישמע ה'. דרשו רז"ל אף בפניו של משה דברו בו, שנאמר וישמע ה' והאיש משה, ודרשינן סמוכין לבאר כי משה שמע הדבר, והוא מרוב ענוה סבל ושתק והקב"ה קנא לדבר: |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק א'] ותדבר וגו' במשה. אולי שדברו בפניו של משה, והדעת מסכמת בזה גם כן, כי מה יועילו דבר לא טוב ביניהם לבין עצמן, אלא אמרו דבריהם דרך תוכחה והוא שומע מלתם, שוב ראיתי בדברי רז"ל (ספרי) שאמרו כן ורמזוהו במאמר וישמע ה' והאיש משה וגו' פירוש גם הוא שמע: |
|