
 | וַיָּקָם הָעָם כָּל הַיּוֹם הַהוּא וְכָל הַלַּיְלָה וְכֹל יוֹם הַמָּחֳרָת וַיַּאַסְפוּ אֶת הַשְּׂלָו הַמַּמְעִיט אָסַף עֲשָׂרָה חֳמָרִים |
|  | פירוש "הממעיט" |
| |  | רש"י |
| | |  | הממעיט. מי שאסף פחות מכולם העצלים והחגרים אסף עשרה חמרים: |
|  | מדוע אסף אפילו הממעיט כל כך הרבה? |
| |  | ספורנו |
| | |  | הממעיט אסף עשרה חמרים. כי כלם היו תאבים לאכל מהם הרבה מאד. |
|  | בין המן לבין השליו. האם אכלו את השליו לשובע? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לשמות פרק ט"ז פסוק י"ב] וענין השלו השני בקברות התאוה (במדבר יא לא), כי לא בא להם ממנו עתה לשובע כאשר יאמר בכאן תמיד (בפסוקים ח יב) בשר לאכול ולחם לשבוע. ויתכן שהיו גדוליהם לוקטין אותו, או שהיה מזדמן לחסידים שבהם, וצעיריהם היו תאבים לו ורעבים ממנו, כי לא יספר בשלו וילקטו המרבה והממעיט כאשר אמר במן, ולכך אמר שם (במדבר יא ד) והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאוה, ואמר (שם) וישובו ויבכו גם בני ישראל, שהיו גם מהם בוכים לו ולא כלם, ואז נתן להם ממנו לרוב מאד, כאשר אמר (שם לב) הממעיט אסף עשרה חמרים, ואכלו חדש ימים בשפע ההוא ושב לענינו הראשון. ועל דרך הפשט היו כל מעשה השלו לעתים, והמן שהיה חיותם היה להם תמיד, כי עיקר תלונתם עליו כדכתיב כי הוצאתם אותנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל הזה ברעב: |
 | וַיִּשְׁטְחוּ לָהֶם שָׁטוֹחַ סְבִיבוֹת הַמַּחֲנֶה: |
|  | פירוש "וישטחו" |
| |  | רש"י |
| | |  | וישטחו. עשו אותן משטיחין משטיחין: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וישטחו. כמו ויפרשו וכן שטחתי אליך כפי ואם הם שני בנינים: |
|