
 | וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה |
|  | פירוש. מה הקשר בין תאוותם לבין "יבשות נפש"? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וטעם נפשנו יבשה. שנתחמם טבעם מרוב התאוות ויבשה לה כדברי אונקלוס. או נפשנו יבשה כי אין לה כל ללחלח אותה, כי המאכל מוליד הליחות בגוף וישיב הנפש רוה. |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | נפשנו יבשה. היא הנפש המתאוה הנטועה בכבד: |
| |  | כלי יקר |
| | |  | ומה שאמרו אין כל. י"א שכך אמרו אע"פ שיש לו טעם כל מיני אוכל מכ"מ אין כל, אין בו טעם כל האוכלין שהרי אין לו טעם חציר ובצלים כו', ובעקידה פירש בלתי אל המן עינינו. אע"פ שיש בו כל הטעמים מ"מ אין עינינו רואות כ"א המן והסומא אוכל ואינו שבע. |
 | אֵין כֹּל |
|  | פירוש |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | אין כל. חסרנו כל דבר: |
| |  | כלי יקר |
| | |  | ומה שאמרו אין כל. י"א שכך אמרו אע"פ שיש לו טעם כל מיני אוכל מכ"מ אין כל, אין בו טעם כל האוכלין שהרי אין לו טעם חציר ובצלים כו', ובעקידה פירש בלתי אל המן עינינו. אע"פ שיש בו כל הטעמים מ"מ אין עינינו רואות כ"א המן והסומא אוכל ואינו שבע. |
 | בִּלְתִּי אֶל הַמָּן עֵינֵינוּ: |
|  | פירוש. מהו תוכן התלונה? |
| |  | רש"י |
| | |  | אל המן עינינו. מן בשחר מן בערב: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ואמרו בלתי אל המן עינינו, שאפילו המזון אשר אנו חיים בו איננו בידינו שתהיה נפשנו דשנה ושבעה בו, אבל נתאוה לו ונשא עינינו אליו בכל עת כי באולי יבא לנו, והנה אין כל בלתי תוחלת המן. אמרו המשל הידוע (יומא עד:), אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו. |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | עינינו. כי מן השמים ירד: |
|