
 | וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן יָמִים מִסְפָּר עַל הַמִּשְׁכָּן |
|  | פירוש "ויש". פירוש "ימים מספר" |
| |  | רש"י |
| | |  | ויש. כלומר ופעמים: ימים מספר. ימים מועטים: |
| |  | אור החיים |
| | |  | וראיתי שתרגם יונתן בן עוזיאל ימים מספר שבעת יומין, ולפי דבריו ז"ל אין מקום לדברינו לומר שבא לשבח ישראל כי יש במשך ז' ימים לנוח מן הדרך, ולדבריו ז"ל יתבאר הכתוב על זה הדרך שבא לומר שבין בפרק החניה ובין בפרק הנסיעה הגם שהיה להם הרצון לא היו עושים הדבר אלא לצד היות הדבר מאמרו יתברך, והוא אומרו על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו: |
|  | מה הפסוק בא ללמדנו מעבר לנאמר עד כה? (ועיי' בפסוק הקודם) |
| |  | אור החיים |
| | |  | ויש אשר וגו' ימים מספר. גם זה מספר בשבח ישראל שהגם שלא יחנו לפוש אלא ימים מועטים יסעו בהעלות הענן, |
| |  | ספורנו |
| | |  | ויש אשר יהיה הענן ימים מספר. ספר שלישית, שלפעמים היתה חניתם במקום נאות להם ולמקניהם, ושם היה שוכן הענן "ימים מספר", מכל מקום על פי ה' יחנו. לא מאהבת אותו המקום. ועל פי ה' יסעו. אף על פי שהיו נוסעים מאותו המקום הטוב. |
 | עַל פִּי יְקֹוָק יַחֲנוּ וְעַל פִּי יְקֹוָק יִסָּעוּ: |
|  | מה הפסיקה מוסיפה על הנאמר עד כה? |
| |  | אור החיים |
| | |  | ואמר על פי ה' יחנו, ואין שייכות לזכרון שניהם אלא למסע, נתכוון להשוות הנסיעה לחניה לומר כשם שעל פי ה' יחנו ברצון והשלמת דעת לנוח מהדרך כמו כן ברצון השלם היו נוסעים הגם שהיו נוחים זמן מועט. וראיתי שתרגם יונתן בן עוזיאל ימים מספר שבעת יומין, ולפי דבריו ז"ל אין מקום לדברינו לומר שבא לשבח ישראל כי יש במשך ז' ימים לנוח מן הדרך, ולדבריו ז"ל יתבאר הכתוב על זה הדרך שבא לומר שבין בפרק החניה ובין בפרק הנסיעה הגם שהיה להם הרצון לא היו עושים הדבר אלא לצד היות הדבר מאמרו יתברך, והוא אומרו על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו: |
| |  | ספורנו |
| | |  | ויש אשר יהיה הענן ימים מספר. ספר שלישית, שלפעמים היתה חניתם במקום נאות להם ולמקניהם, ושם היה שוכן הענן "ימים מספר", מכל מקום על פי ה' יחנו. לא מאהבת אותו המקום. ועל פי ה' יסעו. אף על פי שהיו נוסעים מאותו המקום הטוב. |
|