
 | וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְקֹוָק |
|  | מדוע כתוב שוב "ויאמר לה"? |
| |  | רש"י |
| | |  | ויאמר לה מלאך ה' וגו'. על כל אמירה היה שלוח לה מלאך אחר לכך נאמר מלאך בכל אמירה ואמירה: |
 | שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ: |
|  | מהו הטעם ההלכתי של תשובה זו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק ה' תחת הכותרת "בירור ארוך" וכו'] |
|  | מהי המשמעות לדורות של ציווי זה? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | שובי אל גברתך והתעני תחת ידיה. צוה אותה לשוב ולקבל עליה ממשלת גברתה. רמז כי לא תצא לחפשי ממנה, כי בני שרה ימשלו בזרעה לעולם: |
| |  | ספורנו |
| | |  | והתעני. להורות לעתיד, על דרך "ירא ויור" (מלכים ב יג, יז), כי כן יסד המלך (על פי אסתר א, ח). |
|