ספר
בראשית
שמות
ויקרא
במדבר
דברים
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
פסוק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
ויקהל
וְלָקַח הַכֹּהֵן מִיַּד הָאִשָּׁה אֵת מִנְחַת הַקְּנָאֹת וְהֵנִיף אֶת הַמִּנְחָה לִפְנֵי יְקֹוָק וְהִקְרִיב אֹתָהּ אֶל הַמִּזְבֵּחַ:
וְקָמַץ הַכֹּהֵן מִן הַמִּנְחָה אֶת אַזְכָּרָתָהּ וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה וְאַחַר יַשְׁקֶה אֶת הָאִשָּׁה אֶת הַמָּיִם:
וְהִשְׁקָהּ אֶת הַמַּיִם וְהָיְתָה אִם נִטְמְאָה וַתִּמְעֹל מַעַל בְּאִישָׁהּ וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרֲרִים לְמָרִים וְצָבְתָה בִטְנָהּ וְנָפְלָה יְרֵכָהּ וְהָיְתָה הָאִשָּׁה לְאָלָה בְּקֶרֶב עַמָּהּ:
וְאִם לֹא נִטְמְאָה הָאִשָּׁה וּטְהֹרָה הִוא וְנִקְּתָה וְנִזְרְעָה זָרַע:
במדבר פרק ה פסוק כז
וְהִשְׁקָהּ אֶת הַמַּיִם
מדוע כתוב כאן שוב שמשקים אותה?
רש"י
והשקה את המים. לרבות שאם אמרה איני שותה לאחר שנמחקה המגילה מערערין אותה ומשקין אותה בעל כרחה אלא א"כ אמרה טמאה אני (סוטה כז):
וְהָיְתָה אִם נִטְמְאָה וַתִּמְעֹל מַעַל בְּאִישָׁהּ וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרֲרִים לְמָרִים
פירוש "ותמעל מעל"
אבן עזרה
ותמעל מעל. כאשר פירשתי דבר מכוסה:
מהו "למרים"? מהו הטעם של המים בזמן שהיא שותה אותם – רגיל או מר?
רמב"ן
[עיין בפירושו לפסוק י"ח תחת הכותרת "מהו אפיון זה של המים" וכו']
אבן עזרה
[עיין בפירושו לפסוק י"ח תחת הכותרת "מהו אפיון זה של המים" וכו']
רבינו בחיי
[עיין בפירושו לפסוק י"ח תחת הכותרת "מהו אפיון זה של המים" וכו']
כלי יקר
[עיין בפירושו לפסוק י"ח תחת הכותרת "מהו אפיון זה של המים" וכו']
וְצָבְתָה בִטְנָהּ וְנָפְלָה יְרֵכָהּ
עיון בסדר הזכרת הירך והבטן בפסוקים השונים
רש"י
וצבתה בטנה וגו'. אע"פ שבקללה הזכיר ירך תחלה המים אינן בודקין אלא כדרך כניסתן בה:
כלי יקר
[מובא בפירושו לפסוק י"ז] ומה שמקדים לפעמים הבטן לירך ולפעמים מקדים הירך, לפי שהיה כאן כמו נס בתוך נס כי המים מאררים מחסרים מן הבשר וכשבטנה צבה נראה כאילו נתרבה הבשר לפיכך בב' פסוקים שהזכיר לשון מאררים סמך לזה צביהת הבטן, אבל בפסוק ראשון שלא הזכיר מאררים הקדים הירך כי הוא התחיל בעבירה.
רש"י
[מובא בפירושו לפסוק כ"א] את ירכך. בקללה הקדים ירך לבטן לפי שבה התחילה בעבירה תחלה:
וְהָיְתָה הָאִשָּׁה לְאָלָה בְּקֶרֶב עַמָּהּ:
פירוש
רש"י
והיתה האשה לאלה. כמו שפירשתי שיהיו הכל אלין בה:
מדוע כתוב כאן "בקרב עמה", במה זה משפיע על חומרת הקללה?
רש"י
בקרב עמה. הפרש יש בין אדם המתנוול במקום שניכר לאדם המתנוול במקום שאינו ניכר:
צור קשר
|
אודות האתר