| וְדִשְּׁנוּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ |
| | פירוש "ודשנו". עיון בלשון זו |
| | | רש"י |
| | | | ודשנו. יטלו את הדשן מעליו: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ודשנו. הסרת הדשן מעל המזבח: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לדברים פרק ל"ג פסוק ד'] ואפשר לומר כי מלת מורשה תחזור לארץ ישראל ויהיה באור הכתוב בזכות התורה שצוה לנו משה, הארץ שכתוב בה (שמות ו) ונתתי אותה לכם מורשה אני ה', תהיה מורשה לקהלת יעקב, שהרי בקיימנו התורה אנו זוכין בירושתה ובעברנו עליה אנו גולים ורשים ממנה, וזהו לשון מורשה מלשון (שמואל א ב) מוריש ומעשיר, כי הוא כולל שני הפכים כמו (במדבר ד) ודשנו את המזבח, כי כאשר קהלת יעקב יורשת או ירושה הכל תלוי בתורה: |
| | באיזה מזבח מדובר? |
| | | רש"י |
| | | | ודשנו את המזבח. מזבח הנחשת: |
| וּפָרְשׂוּ עָלָיו בֶּגֶד אַרְגָּמָן: |
| | היכן האש שעל המזבח נמצאת? איך ייתכן שבגד זה לא נשרף? |
| | | רש"י |
| | | | ופרשו עליו בגד ארגמן. (יומא כא) ואש שירדה מן השמים רבוצה תחת הבגד כארי בשעת המסעות ואינה שורפתו שהיו כופין עליה פסכתר (עירובין קד) של נחשת: |
| | מדוע כיסוי זה עשוי ארגמן? |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ז'] ולחם התמיד עליו יהיה. על השולחן עצמו יהיה הלחם, ועליהם בגד התכלת, וישימו על הבגד הזה בשלחן כל הכלים, ואחרי כן יפרשו על הכלים והשולחן בגד תולעת שני. כי לכבוד הלחם שהוא מסודר כהלכתו יפרשו בגד תכלת, להפריש בין השלחן ולחמו ובין הכלים. והיה המכסה העליון בבגד תולעת שני שהוא מראה אדום, בעבור שהשולחן סימן לכתר מלכות שהוא במדת הדין, אבל הארון ומזבח הזהב בבגד תכלת למדה הכלולה מן הכל. ומזבח העולה בבגד ארגמן, שהוא אדום יותר מן הראשון, כי שם יזרק הדם כופר נפשם: |
|