| וְנָתַתִּי אֶת עָרֵיכֶם חָרְבָּה |
| | פירוש. במה מתבטאת פורענות זו? |
| | | רש"י |
| | | | ונתתי את עריכם חרבה. יכול מאדם כשהוא אומר והשמותי אני את הארץ הרי אדם אמור הא מה אני מקיים חרבה מעובר ושב: |
| | | אור החיים |
| | | | ונתתי את עריכם חרבה. פירוש אפילו ישוב כשאר עיירות לגוים לא תהיה, וזה עגמת נפש גדול גם זה יגיד ב"מ כליון התקוה ציון מדבר היתה וגו' (ישעי' ס"ד) כל זמן שישראל לא יטיבו דרכיהם: |
| | מתי זה מתרחש? |
| | | ספורנו |
| | | | ונתתי את עריכם חרבה. על ידי מלך בבל ושריו. והשימותי את מקדשיכם. על ידי נבוזראדן. |
| וַהֲשִׁמּוֹתִי אֶת מִקְדְּשֵׁיכֶם |
| | פירוש. באיזה מקדש מדובר כאן? במה מתבטאת פורענות זו? |
| | | רש"י |
| | | | והשמתי את מקדשיכם. יכול מן הקרבנות כשהוא אומר ולא אריח הרי קרבנות אמורים הא מה אני מקיים והשמותי את מקדשיכם מן הגדודיות שיירות של ישראל שהיו מתקדשות ונועדות לבא שם. |
| | | אור החיים |
| | | | והשמותי וגו'. פירוש השראת הטומאה ושימת שכונתה בבית המקדש, כי הקליפה תקרא שממון, וכבר הודיעו המקובלים כי שם הרגיעה שידה ורגל ס"מ דורכת על בית ה', אשר על זה יקרעו לבם ותערג נפש כל חי למול בעל הבירה: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | והשמותי את מקדשיכם. אף בשעה שהם שוממין בקדושתם הן עומדין. ואמרו במדרש תהלים אמר רבי פדת בין שחרב ביהמ"ק בין שלא חרב אין השכינה זזה מתוכו, שנאמר (תהלים יא) ה' בהיכל קדשו ה' בשמים כסאו, אע"פ שכסאו בשמים השכינה בביהמ"ק וההיכל בקדושתו עומד, שנאמר (מלכים א ט) והיו עיני ולבי שם כל הימים, וכן הוא אומר (תהלים ג) ויענני מהר קדשו סלה, אע"פ שהוא הר בקדושתו עומד סלה, וכן הוא אומר (מיכה ד) כי עתה תצאי מקריה ושכנת בשדה, ושכנתי כתיב, אע"פ שחרב ונעשה שדה שכינתי בשדה. א"ר אחא לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי שנאמר (שיר ב) הנה זה עומד אחר כתלנו: |
| | מדוע הוזכרו המקדשים הללו? |
| | | רמב"ן |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק ט"ז תחת הכותרת "לאיזו תקופת גלות"] |
| | מתי התקיימה פורענות זו? |
| | | ספורנו |
| | | | ונתתי את עריכם חרבה. על ידי מלך בבל ושריו. והשימותי את מקדשיכם. על ידי נבוזראדן. |
| וְלֹא אָרִיחַ בְּרֵיחַ נִיחֹחֲכֶם: |
| | פירוש. איזה ריח ניחוח קיים לאחר הפורענות שבפסוק זה? מה הקשר בין חלקי הפסוק? |
| | | אבן עזרה |
| | | | ולא אריח בריח. והטעם כי כבוד השם מלא שמים וארץ וכתוב על נח וירח ה' את ריח הניחוח והטעם שלא אקבל עולה אחרי כן מכם ואחר שאמר עריכם ומקדשיכם אמר את הארץ כל ארץ ישראל: |
| | | אור החיים |
| | | | ולא אריח וגו'. פירוש שלא יתרצה במעשיהם הטובים שגם להם יתיחס ריח ניחוח, וכמו כן אמר ירמיה (איכה ג') שתם תפלתי: |
| | | ספורנו |
| | | | ולא אריח בריח ניחחכם. אף על פי שהיו בו אז הכהנים בני צדוק שהיה קרבנם ריח ניחח בלי ספק מכל מקום לא היה לרצון לאשמת העם. |
| | סיכום שבעת הפורענויות שבסדרה זו |
| | | רש"י |
| | | | הרי שבע פורעניות. אכילת בשר בנים ובנות. והשמדת במות הרי שתים. כריתת חמנים אין כאן פורענות אלא ע"י השמדת הבירניות יפלו החמנים שבראשי הגגות ויכרתו. ונתתי את פגריכם וגו' הרי שלש. סילוק שכינה ארבע. חרבן ערים. שממון מקדש מן הגדודיות. ולא אריח קרבנות. הרי שבע: |
|