| אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ אוֹ מִשְּׁאֵר בְּשָׂרוֹ מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ יִגְאָלֶנּוּ אוֹ הִשִּׂיגָה יָדוֹ וְנִגְאָל: |
| | פירוש לכל הענין. מדוע הוזכרו האפשרויות השונות לגאולה דווקא בסדר זה? |
| | | אבן עזרה |
| | | | והזכיר בתחלה האח והמשפחה כי הוא הדבר הנמצא ברוב: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק נ"ד] ואם לא יגאל באלה. דרשו רז"ל בפ"ק דקידושין, או דודו זו גאולת קרובים, או השיגה ידו זו גאולת עצמו, ונגאל זו גאולת אחרים, ולכך אמר ואם לא יגאל ויצא בשנת היובל, על כרחו של גוי, שהרי בגוי שתחת ידך הכתוב מדבר, וכדאיתא התם בגמרא בגוי שאינו תחת ידך מה אפשר לעשות לו ושם דרשו מה גאולת עצמו לשחרור אף גאולת קרוביו לשחרור, ומה גאולת עצמו לשחרור אף גאולת אחרים לשחרור, וכן העלו בסוף ואמרו מקרא נדרש בין מלפניו בין מלאחריו והכל לשחרור: |
| | איך יתאפשר לאדם לגאול את עצמו? |
| | | אבן עזרה |
| | | | או השיגה ידו. שמצא אבדה או ירש ממון מת ממשפחתו. |
| | דרשות ורמזים לכל הפרשה |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | או דודו. זה הקב"ה שנא' זה דודי וזה רעי: או בן דודו. זה מלך המשיח שנא' בו אמר אלי בני אתה כמו שדרשוהו ז"ל במסכת סוכה: או השיגה ידו. ע"י מצות וזכיות שבידו ונגאל: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק מ"ז] (...) ואמר או השיגה ידו ונגאל, כלומר בכסף, והיא הגאולה בתשובה הנמשלת לכסף, כי כשם שהכסף לבן וטהור כך התשובה מטהרת הנפש ומלבנת העונות. (...) |
|