
 | וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה |
|  | פירוש. מה התורה מתירה כאן ומה היא אוסרת כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | והיתה שבת הארץ וגו'. אע"פ שאסרתים עליך לא באכילה ולא בהנאה אסרתים אלא שלא תנהוג בהם כבעל הבית אלא הכל יהיו שוים בה אתה ושכירך ותושבך: שבת הארץ לכם לאכלה. (ת"כ) מן השבות אתה אוכל ואי אתה אוכל מן השמור: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק הקודם תחת הכותרת "עיון בדרשות" וכו' (בסופו)] |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | והיתה שבת הארץ. הטעם כל מה שהוציאה מעצמה: |
|  | פירוש "לכם" כאן. מדוע התורה מדגישה זאת כאן? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וטעם לכם. לכל העולם: |
| |  | אור החיים |
| | |  | והיתה שבת וגו'. פירוש שלא תאמר שיהיה משפטו כשאר שולחן הגבוה שהכהנים זוכים בו אלא לכם לכולכם יחד כהנים לוים ישראלים וכו', וחזר ופרט לך וגו', ואם תאמר אם כן למה נאמר לכם שלא היה לו לומר אלא הארץ לאכלה לך וגו', ונראה כי חש לומר בדרך זה שהייתי אומר הקודם בפסוק קודם באכילה, כדרך שאמרו (ספרי) ענייך ועניי עירך וגו' ממה שאמר הכתוב (דברים ט"ו ז') כי יהיה בך אביון וגו', לזה קדם הכתוב וכלל כולם יחד ואמר לכם שאין גדר לאחד יותר מחבירו בפירות שביעית: |
 | לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ: |
|  | מדוע התורה משווה בין בעל השדה לבין עבדיו וכו'? מדוע התורה חוזרת על זה לאחר "לכם" שבפיסקה הקודמת? מה הותר כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | לך ולעבדך ולאמתך. (ת"כ) לפי שנאמר (שמות כג) ואכלו אביוני עמך יכול יהיו אסורים באכילה לעשירים ת"ל לך ולעבדך ולאמתך הרי בעלים ועבדים ושפחות אמורים כאן: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | והיתה שבת הארץ לכם לאכלה. בעבור שאמר (בפסוק ד) שבת שבתון יהיה לארץ, אמר שתהיה השביתה הנזכרת לכם לאכלה ותחיו בה כולכם, אתה ועבדך והבהמה והחיה, שתחיו כולכם מאשר תוציא הארץ מעצמה בשביתתה. או שהשנה תקרא "שבת הארץ", כאשר יקרא היום שבת ה' ושבת סתם, והטעם על תבואת השבת, כי השבת לא תאכל: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וטעם לך. שיש רשות לבעל האדמה לאכול הספיחים: |
| |  | אור החיים |
| | |  | והיתה שבת וגו'. פירוש שלא תאמר שיהיה משפטו כשאר שולחן הגבוה שהכהנים זוכים בו אלא לכם לכולכם יחד כהנים לוים ישראלים וכו', וחזר ופרט לך וגו', ואם תאמר אם כן למה נאמר לכם שלא היה לו לומר אלא הארץ לאכלה לך וגו', ונראה כי חש לומר בדרך זה שהייתי אומר הקודם בפסוק קודם באכילה, כדרך שאמרו (ספרי) ענייך ועניי עירך וגו' ממה שאמר הכתוב (דברים ט"ו ז') כי יהיה בך אביון וגו', לזה קדם הכתוב וכלל כולם יחד ואמר לכם שאין גדר לאחד יותר מחבירו בפירות שביעית: |
|  | מי עוד כלול ברשימה זו? |
| |  | רש"י |
| | |  | ולשכירך ולתושבך. (ת"כ) אף הנכרים: |
|