| וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת דֹּדָתוֹ עֶרְוַת דֹּדוֹ גִּלָּה |
| | מה פיסקה זו מוסיפה על הנאמר בפסוק הקודם? |
| | | אבן עזרה |
| | | | את דדתו. היא אשת דודו: |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ט] וערות אחות אמך. שנה הכתוב באזהרתן לומר שהוזהר עליהן בין על אחות אביו ואמו מן האב בין על אחיותיהן מן האם אבל ערות אשת אחי אביו לא הוזהר אלא על אשת אחי אביו מן האב: |
| חֶטְאָם יִשָּׂאוּ עֲרִירִים יָמֻתוּ: |
| | מדוע לא כתוב כאן "כרת"? פירוש "ערירים". |
| | | רש"י |
| | | | אשר ישכב את דדתו. (יבמות נד) המקרא הזה בא ללמד על כרת האמור למעלה שהוא בעונש הליכת ערירי: ערירים. כתרגומו בלא ולד ודומה לו (בראשית טו) ואנכי הולך ערירי יש לו בנים קוברן אין לו בנים מת בלא בנים לכך שנה בשני מקראות אלו ערירים ימותו ערירים יהיו. ערירים ימותו אם יהיו לו בשעת עבירה לא יהיו לו כשימות לפי שקוברן בחייו. ערירים יהיו שאם אין לו בשעת עבירה יהיה כל ימיו כמו שהוא עכשיו: |
| | | רשב"ם |
| | | | ערירים ימותו. לא יניחוהו מהשמים להחיות להוליד בנים: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ערירים ימותו. אמרו הצדוקים שהוא כמו ערומים ופירוש ימותו כמו יומתו ולא אמרו אמת והנכון שהוא כדברי המתרגם ארמית וכבר פירשתי כתבו את האיש הזה ערירי כי הוא כמו הולך ערירי. |
| | | רבינו בחיי |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק כ"א] ומה שאמר ערירים יהיו, והכתוב שלמעלה אמר ערירים ימותו, באור זה אם יש לו בנים קוברן זהו ערירים ימותו, ואם אין לו בנים מת בלא בנים זהו ערירים יהיו: |
|