| וְלֹא תִשָּׁבְעוּ בִשְׁמִי לַשָּׁקֶר |
| | פירוש. מהם גדרי איסור זה? מה איסור זה מוסיף על הנאמר בעשרת הדברות בעניין זה? |
| | | רש"י |
| | | | ולא תשבעו בשמי. למה נאמר לפי שנא' (שמות כ) לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא יכול לא יהא חייב אלא על שם המיוחד מנין לרבות כל הכנויין ת"ל לא תשבעו בשמי לשקר כל שם שיש לי: |
| | | רמב"ן |
| | | | ולא תשבעו בשמי לשקר. למה נאמר, לפי שנאמר (שמות כ ז) לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא, יכול לא יהא חייב אלא על השם המיוחד, מנין לרבות כל הכנויין, תלמוד לומר לא תשבעו בשמי לשקר, כל שם שיש לי, לשון רש"י מתורת כהנים (פרשה ב ו). ועל דרך האמת, לא תשבעו בשמי, הוא השם המיוחד, וחללת את שם אלהיך, הוא האלהים שממנו נתרבו כל הכנויין. ושם נאמר תחילה, את שם ה' אלהיך, וכי לא ינקה ה', בשמו הגדול המיוחד. וזה טעם "וחללת", כי כאשר ישבע בשם המיוחד לשקר יהיה מחלל שם אלהיו: |
| | | רשב"ם |
| | | | ולא תשבעו. אפילו בלא כפירת ממון: |
| | | אבן עזרה |
| | | | וטעם תשבעו. להכניס המשביע: |
| | | ספורנו |
| | | | ולא תשבעו בשמי לשקר. להפטר מחיוב ממון. ולזה הוסיף ואמר וחללת את שם אלהיך. כלומר עם זה שתזיק לחברך בהפטרך מחיובו לשקר, הנה תחלל את שם אלהיך. |
| | מה הקשר בין איסור זה לבין האיסורים שבפסוק הקודם? מדוע איסורים אלו כתובים בלשון רבים? |
| | | אבן עזרה |
| | | | טעם ולא תשבעו בשמי לשקר. אחר לא תגנובו כי החשוד בגנבה ופקדון ישבע: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ואמר לא תכחשו ולא תשקרו ולא תשבעו. שאם גנב סופו לישבע לשקר סוף הוא מחלל את השם לפי שעברה גוררת עברה, ולא תשבעו בשמי והלא כבר נאמר לא תשא יכול לא יהא חייב אלא על ה' המיוחד מנין לרבות כל הכנוין ת"ל ולא תשבעו בשמי כל שם שיש לי כך דרשו רז"ל: |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"א] וטעם אומרו לשון רבים מה שלא אמר בסדר זה עד עתה גם במצות הסמוכות מלאחריו אמר לשון יחיד דכתיב לא תעשוק וגו'. ונראה שנתכוין להזהיר גם בזמן שיכיר אחד בחבירו שגנב או כחש וכו' שלא יאמר אעשה כן גם אני להציל את שלי, לזה אמר לשון רבים לא תגנובו פי' הגם שהוא גנב לא תוסיף אתה להרשיע כמוהו ותעשו שניכם גנבים. וכמו כן אם יכחיש חברך לא תוסיף גם אתה עשות כמוהו ותכחשו שניכם. וכמו כן אם שקר בך חברך וכו', ואמר ולא תשבעו ג"כ שלא יאמר אם הוא מכיר שחבירו נשבע לו לשקר הריני נשבע להציל ממוני ממנו, ונשבעין לאנסים, שהרי אתה מחלל שם וכו', ולזה גמר אומר לשון יחיד, לומר שמדבר עם מי שמציל ממון עצמו בשבועה, ואין צריך לומר הנשבע ראשון הרמוז בכלל לא תשבעו. עוד יכוין באומרו לא תשבעו להזהיר גם למשביע אם יודע שחברו נשבע לשקר שלא ישביעהו, ואינו בחילול אלא הנשבע לזה אמר וחללת לשון יחיד: |
| | | כלי יקר |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"א] לא תגנובו וגו'. בגונב ממון הכתוב מדבר שהרי נאמר ולא תשבעו בשמי לשקר, לומר שאם גנבת סופך לכחש ואם כחשת סופך לשבע לשקר והרי אין נשבעין על כפירת קרקעות ועבדים אלא ודאי בגונב ממון הוא מדבר, ולכך הזכיר לשון רבים להזהיר גם את החולק עם הגנב כי גם הוא שונא נפשו כי סתם ממון יש בו כדי חלוקה, אבל גונב נפש מסתמא אין בו כדי חלוקה אע"פ שעומד למכור שמא לא ימצא קונים ע"כ על הרוב שאין שנים משתתפים בגניבת נפש ממש ע"כ נאמר בו (שמות כ יג) לא תגנוב, וכן לא תעשוק מדבר בהשוכר את הפועל ואין ב' שוכרים פועל אחד בשותפות לכך נאמר לא תעשוק לשון יחיד. ומ"ש לא תעשוק את רעך ולא תגזל ואצל הגנב לא הזכיר רעך, לפי שכל גנב גונב גם דעת עליונה ועושה עין של מעלה כאלו אינו רואה כביכול ואם כן לא מן רעהו לבד הוא גונב, אבל הגזלן אינו עושק כי אם לרעהו. |
| | הסבר למהלך הפסוקים שבכל הפרשה |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ב'] וטעם להזכיר זאת הפרשה אחרי העריות שלא יחשבו כי בעבור שמירת העריות לבדם יעמדו בארץ אמר להם שגם יש מצות אחרות אם לא תשמרום תגורשו מן הארץ והם עשרת הדברים הנזכרים כי הנה הזהיר על עבודת כוכבים אחר שאמר כי קדוש אני יי' כי הוא כנגד הדבור הראשון על דעת רבים: ולא תשבעו בשמי. הוא דבור לא תשא: |
| וְחִלַּלְתָּ אֶת שֵׁם אֱלֹהֶיךָ אֲנִי יְקֹוָק: |
| | מדוע יש חילול שמו של ה' בשבועת שקר? |
| | | רמב"ן |
| | | | ולא תשבעו בשמי לשקר. למה נאמר, לפי שנאמר (שמות כ ז) לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא, יכול לא יהא חייב אלא על השם המיוחד, מנין לרבות כל הכנויין, תלמוד לומר לא תשבעו בשמי לשקר, כל שם שיש לי, לשון רש"י מתורת כהנים (פרשה ב ו). ועל דרך האמת, לא תשבעו בשמי, הוא השם המיוחד, וחללת את שם אלהיך, הוא האלהים שממנו נתרבו כל הכנויין. ושם נאמר תחילה, את שם ה' אלהיך, וכי לא ינקה ה', בשמו הגדול המיוחד. וזה טעם "וחללת", כי כאשר ישבע בשם המיוחד לשקר יהיה מחלל שם אלהיו: |
| | | אבן עזרה |
| | | | וטעם וחללת. שהנשבע לשקר מכחש השם כאשר פירשתיו: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | וע"ד הקבלה ולא תשבעו בשמי השם הגדול כמו (במדבר ו) ושמו את שמי ואם נשבע בו לשקר הרי זה מחלל את השם כי הוא מפריד ממנו כחו ועקרו זה שאמר וחללת את שם אלהיך, וכן כתב הרמב"ן ז"ל וז"ל ע"ד האמת לא תשבעו בשמי לשקר הוא ה' המיוחד וחללת את שם אלהיך הוא האלהים שממנו יתרבו כל הכנוין ושם נאמר תחלה לא תשא את שם ה' אלהיך וכן לא ינקה ה' בשמו הגדול המיוחד וזה טעם וחללת את שם אלהיך כי כאשר ישבע בשם המיוחד לשקר יהיה מחלל שם אלהיו ע"כ, ונמצאת למד שכל הנשבע בשמו מחלל שם אלהיו והנושא שם אלהיו לא ינקה ה', וזה להורות כי הכל דבק ומיוחד ומיוחד וכלול זה בזה: |
|