| וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה פָּשְׂתָה הַמִּסְפַּחַת בָּעוֹר |
| | בכמה פשתה המספחת הזו כדי להגיע לשלב זה של טומאה? |
| | | אור החיים |
| | | | והשמיענו הכתוב בהודעה זו לומר שאין צריך שיהיה הפשיון גדול כשיעור הנגע אלא כל שהוא, שהרי אנו דנים במספחת עצמה שהיא צרעת והבן: |
| | מהי ההשלכה המעשית למצורע כאשר הוא מגיע לשלב זה? |
| | | רש"י |
| | | | וטמאו הכהן. ומשטמאו הרי הוא מוחלט וזקוק לצפרים ולתגלחת ולקרבן האמור בפרשת זאת תהיה: |
| | | רשב"ם |
| | | | צרעת היא. ומוחלט הוא וישב בדד עד שיתרפא ויביא צפרים: |
| וְטִמְּאוֹ הַכֹּהֵן |
| | איך הכהן עושה זאת? |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לשמות פרק י"ג פסוק א'] וידבר. אחז דרך קצרה כי משה כנגד כל ישראל. ויפת אמר כי המצוה על משה לקדשה בפה. הפך וטמאו הכהן. כי הכהן קדוש הוא ולא יטמאנו רק בדבור. שיאמר בפה שהוא טמא: |
| צָרַעַת הִוא: |
| | למה "היא" מתייחסת? הערה דקדוקית |
| | | רש"י |
| | | | צרעת היא. המספחת הזאת: צרעת. לשון נקבה. נגע. לשון זכר: |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | צרעת הוא. גבי צרעת כתיב היא לשון נקבה אך כשהוא כתוב גבי נגע הוא לשון זכר: |
| | מה הפסוק מחדש כאן שלא מובן כבר מהפסוקים הקודמים? |
| | | אור החיים |
| | | | צרעת היא. פירוש אפילו מה שכבר קרא עליו הכהן שם טהרה עתה למפרע נתגלה שהוא טמא, כי המספחת הטהורה אין דרכה לפשות כל עיקר |
| | מתי כותבת התורה "נגע צרעת", מתי "נגע" ומתי "צרעת"? |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ב'] והתורה רצתה בטהרת ישראל ובנקיות גופם, והרחיקה החולי הזה מתחילתו, כי המראות האלו אינן עדיין צרעת גמורה אבל תבאנה לידי כך. ויאמרו הרופאים בספריהם, הבהרות נירא מהן מהצרעת. ולכך יאמר הכתוב בהן בתחילתן (כאן) "נגע צרעת", כלומר מכה של צרעת, איננה צרעת גמורה, ובהיות סימני הטומאה גמורין לאחר ההסגר שיאמר "צרעת היא", (פסוק ח) יתכן שהיא צרעת גמורה. ופעם יאמר בטומאה (פסוק כ) וטמאו הכהן נגע צרעת היא, והכונה לומר שיטמא בו מעכשיו כי הוא נגע שיבא ודאי לידי צרעת, וראוי להבדל מעתה מן העם. וכן, וטמא הכהן אותו נגע הוא (פסוק כב), יאמר שהוא נגע גדול שלא יתרפא, אבל יגדל כל היותו ויפשה כאשר פשה עתה: |
| | | ספורנו |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ב'] נגע צרעת הוא. הנה אמר לפעמים "נגע צרעת הוא", ופעמים "צרעת היא" (פסוק ח), ופעמים "צרעת נושנת הוא" (פסוק יא), ופעמים "נגע היא" (פסוק כב). כי אמנם יש לצרעת, כמו לשאר החלאים, עתות התחלה ותוספת ותכלית, ואם ירפא החלי תהיה לו ירידה גם כן. ויקרא להתחלה "נגע" בלבד, ולתוספת "נגע צרעת", ולתכלית "צרעת", וכאשר תישן תקרא "צרעת נושנת" (פסוק יא), וכאשר תהיה בירידה יאמר "נרפא הנגע" (יד, מח), "נרפא הנתק" (פסוק לז). |
|