| וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו |
| | מדוע בפרק הקודם (בפסוק ל"א) לוט קודם לשרי, וכאן שרי קודמת? |
| | | כלי יקר |
| | | | ויקח אברם את שרי אשתו ואת לוט בן אחיו. ולמעלה (נח יא לא) נאמר ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ואת שרי כלתו. לפי שקודם שהובטח אברם שיהיו לו בנים היה מתרחק מן שרה מצד היותה עקרה, לפי שכל אותן הבעילות אינן לקיום המין ע"כ נאמר ותהי שרי עקרה אין לה ולד. וסמוך ליה ויקח תרח את אברם וגו' לפי שהיתה עקרה על כן הכניס את לוט ביניהם, אבל אחר שנאמר ואעשך לגוי גדול והובטח בבנים כתיב ויקח אברם את שרי אשתו ואת לוט, כי בלשון ויקח הורה שאומר כאילו עשה לקוחין שניים תחת אשר היה פרוש ממנה, כדרך שנאמר (שמות ב א) וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי. ומה שנאמר וילך אברם כאשר דבר אליו ה' וילך אתו לוט, היינו לוט מעצמו הלך אחריו אבל אברם לא קרבו ואדרבא הרחיקו ויקח את שרי וגו'.ד"א תרח היה מקרב ביותר קרוביו ע"כ לקח תחלה את אברם בנו ואח"כ לקח את לוט בן בנו כי בני בנים כבנים ואחר כך לקח כלתו שרי. אבל אברם לקח תחלה את שרי אשתו כי אשתו כגופו ואח"כ לקח לוט שאינו כגופו. |
| וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ |
| | באיזה רכוש מדובר? |
| | | אבן עזרה |
| | | | רכושם. מקנה וכן כי היה רכושם רב: |
| וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן |
| | מהי "עשיית" נפש? פירוש וביאור. |
| | | רש"י |
| | | | אשר עשו בחרן. שהכניסן תחת כנפי השכינה אברהם מגייר את האנשי' ושרי מגיירת הנשים ומעלה עליהם הכתוב כאילו עשאום (לכן כתיב אשר עשו)ופשוטו של מקרא עבדים ושפחות שקנו להם כמו (שם לא) עשה את כל הכבוד הזה (לשון קנין) (במדבר כד) וישראל עושה חיל לשון קונה וכונס: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ואת הנפש. עבדים ילידי בית. או עשו. כמו קנו. וכן עשה לי את החיל הזה. ויש אומרים הנפשות שהורם האמת לעבוד את השם. |
| | | אור החיים |
| | | | [מובא בפירושו לויקרא פרק י"ב פסוק ב'] ומתוכיות דברינו אלה תשכיל אומרו (לך יב ה) ואת הנפש אשר עשו בחרן שהם הנפשות שעשו בזיווגם, הגם שלא היתה שרה יולדת, כל זיקה וזיקה היו מולידים נפשות, והגם שלא נבנה הגוף להם לא מפני זה יכחד האמת, |
| | האם אברהם היה ייחודי במעשי הגיור? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ואת הנפש אשר עשו בחרן. ע"ד הפשט העבדים שהיו לו ונפשות ילידי ביתו שקנו בחרן, מלשון (דברים ח) עשו לי את החיל הזה: וע"ד המדרש ואת הנפש אלו הגרים שהכניסן תחת כנפי השכינה, אברהם מגייר האנשים ושרה מגיירת את הנשים, וזהו שאמר אשר עשו ולא אמר אשר עשה. וכן מצינו ביצחק שהיה עושה כן ממה שדרשו (בראשית לז) וישב יעקב בארץ מגורי אביו, מגויירי אביו, ולמדך שהיה יצחק מגייר את האומות. וכן מצינו ביעקב (בראשית לה) ויאמר יעקב אל ביתו ואל כל אשר עמו הסירו את אלהי הנכר אשר בתוככם, הא למדת שכל האבות הלכו בדרך הזה לבטל ע"ז ולפרסם האמונה והיחוד |
| וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן |
| | איך הם ידעו ללכת דווקא לכיוון ארץ כנען? |
| | | אבן עזרה |
| | | | וטעם ויצאו ללכת. אל המקום אשר אמר השם: |
| | | ספורנו |
| | | | וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן. שֶׁהָיְתָה מְפֻרְסֶמֶת אֶצְלָם לְאֶרֶץ מוּכֶנֶת לְהִתְבּוֹנְנוּת וְלַעֲבוֹדַת הָאֵל יִתְבָּרַךְ. |
| וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן: |
| | מה פסקה זו באה להוסיף? |
| | | ספורנו |
| | | | וַיָּבאוּ אַרְצָה כְּנָעַן. לֹא כְּעִנְיַן יְצִיאַת תֶּרַח "לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן" (לעיל יא, לא), שֶׁלּא בָּא אֶלָּא עַד חָרָן. |
|