| וַיַּקְרֵב אֵת קָרְבַּן הָעָם וַיִּקַּח אֶת שְׂעִיר הַחַטָּאת אֲשֶׁר לָעָם |
| | לאן הוא מקרב את קרבן העם? |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויקרב את קרבן העם. על המזבח: |
| | ביאור לעניין ההקרבה |
| | | אור החיים |
| | | | ויקרב את קרבן העם. זו הקרבת בחינת האורות הנטועות בישראל ממקור האור אשר נשתנו באמצעות החטא ולא יהיו בבחינת הנשתוון להתקרב, כי השינוי בנפש יחייב ההרחקה, כי יעשה שאינו מינו, ובאמצעות העבודה שעשה אהרן יגיד הכתוב כי הקריב קרבן העם פירוש שהקריב כל הרחקותם. והנה מהראוי היה שיכתוב פסוק זה בסוף מעשה הקרבן, וטעם שהתחיל בו, לומר שהפעולה נעשה במה שכוון במעשה קודם עשוהו, כי לא המעשה הוא העיקר אלא הכוונה הצריכה בו והוא אשר עשה אהרן בתחילת מעשיו והבן. וארמוז לך פרט אחד קטן שרמז הכתוב באו' ויקרב את העולה ויעשה כמשפט, כבר רמזתי לך כי זכרון העולה ירמוז על כנסת ישראל ובאמצעות הרחקת ישראל מהיושר הם מורידים העולה למטה ח"ו ובאמצעות התקרבותם לא מלבד שלא תשולח בפשעם אלא יוסיפו להעלות עליה אחר עליה עד שתעמוד בגדר המשפט כידוע למשכיל, והוא ויעשה כמשפט. שמעתי: |
| וַיִּשְׁחָטֵהוּ וַיְחַטְּאֵהוּ כָּרִאשׁוֹן: |
| | פירוש |
| | | רש"י |
| | | | ויחטאהו. עשהו כמשפט חטאת: כראשון. כעגל שלו : |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויחטאהו כראשון. הוא עגל החטאת. וטעם ויחטאהו. כפר בו החטאת: |
| | פירוש "כראשון". מה הצורך בפירוט זה? |
| | | ספורנו |
| | | | כראשון. שנשרף אף על פי שהיתה חטאת חיצונה. |
| | מדוע פסוק זה כתוב כאן ולא בסוף העניין? |
| | | אור החיים |
| | | | והנה מהראוי היה שיכתוב פסוק זה בסוף מעשה הקרבן, וטעם שהתחיל בו, לומר שהפעולה נעשה במה שכוון במעשה קודם עשוהו, כי לא המעשה הוא העיקר אלא הכוונה הצריכה בו והוא אשר עשה אהרן בתחילת מעשיו והבן. |
|