| וְהִקְרִיב מִזֶּבַח הַשְּׁלָמִים אִשֶּׁה לַיקֹוָק אֶת הַחֵלֶב הַמְכַסֶּה אֶת הַקֶּרֶב |
| | ביאור מדוע יש להקריב את החלב |
| | | בעלי טורים |
| | | | את החלב המכסה את הקרב. לפי שבא לכפר על החטא שעשה מחמת רוב שומנו כדכתיב (דברים לב, טו) וישמן ישורון ויבעט וכתיב (שם) שמנת עבית כשית, לכך מביא החלב וכאילו הקריב חלבו: |
| וְאֵת כָּל הַחֵלֶב אֲשֶׁר עַל הַקֶּרֶב: |
| | מה כלול "כל החלב"? מה פיסקה זו מוסיפה על הנאמר בתחילת הפסוק? |
| | | רש"י |
| | | | ואת כל החלב וגו'. להביא חלב שעל הקיבה דברי רבי ישמעאל רבי עקיבא אומר להביא חלב שעל הדקין (חולין מט): |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לשמות פרק כ"ט פסוק י"ג] החלב המכסה את הקרב. הוא הקרום שעל הכרס שקורין טילא. לשון רש"י. ולפי דעתי כי החלב המכסה את הקרב הוא הקרום, אבל כאשר יאמר כל החלב המכסה את הקרב ירמוז לשני חלבים אשר שם, לחלב הקרום הזה, ולחלב הגס אשר על הקרב, כמו שנאמר בסדר ויקרא (ג ג) ואת החלב המכסה את הקרב ואת כל החלב אשר על הקרב. והנה על הקרב שני חלבים, פעם יזכיר הכתוב את שניהם, ופעמים יכלול אותם כאחד במלת כל. והנה בכאן בכל החלב המכסה את הקרב כלל גם החלב אשר על הקרב, ושם במעשה הצואה הזאת אמר ויקח את כל החלב אשר על הקרב ואת יותרת הכבד (שם ח טז), כללם בכל החלב אשר על הקרב. ולמטה בפרשה זו (בפסוק כב) אמר ולקחת מן האיל החלב והאליה ואת החלב המכסה את הקרב, והראשון המוזכר סתם הוא החלב אשר על הקרב: |
| | מדוע אין כאן הקרבת האליה כמו שיש בכבש? |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ב] לא הזכיר האליה כי אם בכבש כי האליה בעז ובשור קטנה ועוד כי הכבשים שהן בארץ ישראל יש להם אליה גדולה וזה דבר ידוע: |
|