
 | כָּל פֶּטֶר רֶחֶם לִי |
|  | על איזה פטר רחם מדובר כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | כל פטר רחם לי. באדם: |
|  | מהו טעמה של מצוה זו? |
| |  | רשב"ם |
| | |  | כל פטר רחם לי. לפי שעל ידי מכת בכורות נתקדשו כל בכור ביציאתו ממצרים נכתב כאן: |
|  | הסבר למהלך הפרשה |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק י"ח] הזכיר את חג המצות כאשר הזכירה בפרשה העליונה. ובעבור שהזכיר כי בו יצאת ממצרים והנה חג המצות לזכר. הזכיר דבר פטר חמור שגם הוא זכר ליציאת מצרים. כמו בפסוק ובקוצרכם שהזכיר עם חג הקציר. וככה הזכיר זה בפרשת קדושים תהיו. ובעבור זה כל פטר רחם לי: |
 | וְכָל מִקְנְךָ תִּזָּכָר פֶּטֶר שׁוֹר וָשֶׂה: |
|  | מהו הבנין הדקדוקי של "מקנך"? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ומלת מקנך. בא במקום הזה על לשון נקבה. ושמות רבים ככה. על לשון זכר גם לשון נקבה: |
|  | מה פירוש "פטר"? |
| |  | רש"י |
| | |  | פטר. לשון פתיחה וכן (משלי יז) פוטר מים ראשית מדון. תי"ו של תזכר לשון נקבה היא מוסב על היולדת: |
|  | על איזה פטר רחם מדובר כאן? |
| |  | רש"י |
| | |  | וכל מקנך תזכר וגו'. וכל מקנך אשר תזכר בפטר שור ושה אשר יפטור זכר את רחמה: |
|  | מדוע ישנם הבדלי ניסוח בציוויים שבשני חלקי הפסוק? |
| |  | ספורנו |
| | |  | כל פטר רחם לי. באדם ובבהמה הטהורה ובקצת הטמאה, אבל יהיה זה על אפנים שונים , ולזה אמר וכל מקנך תזכר פטר שור ושה. וזה כי בפטר שור ושה "תזכר", תהיה נזכר בחלק הקרבן הנקרא "אזכרה", כאמרו "אך בכור שור או בכור כשב או בכור עז לא תפדה קדש הם, את דמם תזרק.. ואת חלבם תקטיר" (במדבר יח, יז). |
|