
 | וְאִישׁ לֹא יַעֲלֶה עִמָּךְ |
|  | מדוע נאסר שיעלה איתו איש? מהם פרטי האיסור? |
| |  | רש"י |
| | |  | ואיש לא יעלה עמך. הראשונות על ידי שהיו בתשואות וקולות וקהלות שלטה בהן עין רעה אין לך יפה מן הצניעות: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ואיש לא יעלה עמך. שלא יעלו עמך כלל זקני ישראל כאשר עשו בלוחות הראשונות (לעיל כד א): |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ואיש. בעבור שעלה אהרן ובניו עמו אחר מעמד הר סיני וירד עמהם. גם עלה ועמד שם הפעם הראשונה: |
 | וְגַם אִישׁ אַל יֵרָא בְּכָל הָהָר |
|  | מהי משמעות "בכל" ההר? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | וגם איש אל ירא בכל ההר. גם בתחתית ההר מקום מעמד ישראל בראשונה (לעיל יט יז): |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | בכל ההר. אע"פ שיהיה רחוק ממקום הכבוד: |
 | גַּם הַצֹּאן וְהַבָּקָר אַל יִרְעוּ אֶל מוּל הָהָר הַהוּא: |
|  | מהו "מול" כאן? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | גם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר ההוא. מנגד, |
|  | מדוע נאסרו הדברים הללו? מה התחדש כאן? מה בין הלוחות הראשונות לשניות? |
| |  | רש"י |
| | |  | ואיש לא יעלה עמך. הראשונות על ידי שהיו בתשואות וקולות וקהלות שלטה בהן עין רעה אין לך יפה מן הצניעות: |
| |  | רמב"ן |
| | |  | ואיש לא יעלה עמך. שלא יעלו עמך כלל זקני ישראל כאשר עשו בלוחות הראשונות (לעיל כד א): וגם איש אל ירא בכל ההר. גם בתחתית ההר מקום מעמד ישראל בראשונה (לעיל יט יז): גם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר ההוא. מנגד, כי בראשונות לא הוזהרו רק שלא תגע בו יד אם בהמה אם איש (לעיל יט יג): והנה עדיין היו עומדים באזהרה ההיא, כי הכבוד היה תמיד בהר עד שנתנו הלוחות (הראשונות) [האחרונות], אבל עתה החמיר בשעת מתן הלוחות האלו יותר ממעמד הראשון. והטעם בכל זה, כי בראשונות היה המעמד בעבור כל ישראל, וזה למשה בלבד בזכותו ובתפלתו, וגדול יהיה הכבוד הנגלה על ההר האחרון מן הראשון: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ואיש. בעבור שעלה אהרן ובניו עמו אחר מעמד הר סיני וירד עמהם. גם עלה ועמד שם הפעם הראשונה: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ואיש לא יעלה עמך. מכאן דרשו רז"ל שלוחות שניות נתנו בצינעא מה שאין כן בלוחות ראשונות שנתנו בפרהסיא להודיעך כמה גדול עין הרע ואף בדבר שהנס חל עליו ולכך נשתברו ראשונות ושניות לא נשתברו: |
|