| וְאֶת פַּתְרֻסִים וְאֶת כַּסְלֻחִים |
| | פירוש לשמות. האם שמות הללו הם של אנשים או של מקומות? מדוע שמות אלו הם לשון רבים? |
| | | אבן עזרה |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ג] ומצרים ילד את לודים. על דעתי שאלה שמות מדינות בכל מדינה משפחה על כן הם כלם לשון רבים גם פתרוסים לעד והראיה הגמורה אשר יצאו משם ושם רמז למקום גם כפתורים ילדם מצרים |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ג] ואמר רבי אברהם כי אלה שמות מדינות ובכל מדינה ומדינה משפחה אחת, ועל כן הם כלם לשון רבים. והראיה הגמורה אשר יצאו משם, כי זה רמז למקום. וטעם תאשר יצאו על דעת המפרשים שהולידם, כלשון מחלציך יצאו (להלן לה יא), וכתב רש"י משניהם יצאו, שהיו הפתרוסים וכסלוחים מחליפים נשותיהם זה לזה ויצאו פלשתים מביניהם, בראשית רבה (לז ה): ועל דעתי בדרך הפשט היו כסלוחים יושבי עיר ששמה כן, והיתה מכלל ארץ כפתור אשר שם כפתורים אחיהם, ויצאו משם מן הכפתורים אשר הם מזרע כסלוחים והלכו לתור להם מנוחה והניחו הארץ לאחיהם וכבשו להם ארץ ששמה פלשת, ונקראו אחר כך פלשתים, על שם הארץ, והוא מה שכתוב (דברים ב כב) כפתורים היוצאים מכפתור השמידום וישבו תחתם, והם מבני כסלוחים יושבי ארץ כפתור: |
| אֲשֶׁר יָצְאוּ מִשָּׁם פְּלִשְׁתִּים וְאֶת כַּפְתֹּרִים: |
| | פירוש "משם" |
| | | רש"י |
| | | | פתרוסים ואת כסלוחים אשר יצאו משם פלשתים. משניהם יצאו שהיו פתרוסים וכסלוחים מחליפין משכב נשותיהם אלו לאלו ויצאו מהם פלשתים: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ואת פתרוסים ואת כסלוחים אשר יצאו משם פלשתים. יגיד לך הכתוב כי אומה זו של פלשתים היו ממזרים, לפי שפתרוסים וכסלוחים היו מחליפים נשותיהם אלו לאלו ויצאו מהם פלשתים. |
| | מה מיוחד ביוצאי מצרים אלו? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ותמצא כל התולדות הללו של מצרים ששמותם על שם סופם שנאבדו בים, ונקרא הראשון לודים על שם שנולדו והוטבעו בים: |
|