| וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר |
| | מהי הקטרה? מדוע הוזכר כאן קטרת סמים? |
| | | אבן עזרה |
| | | | והקטיר. קטורת סמים עם בשמים. אולי הסמים הם העיקר. או להפריש בין שתי המרקחות. כי האחד בשמים בלי סמים: |
| | מדוע אהרון הוזכר כאן? האם לכהן הדיוט אסור לעשות מצוה זו? |
| | | רמב"ן |
| | | | והקטיר עליו אהרן. אין המצוה הזו בכהן גדול בלבד, אלא היא אף בכהנים הדיוטים כדין הדלקת הנרות שבצדה (בפסוק הבא) שאמר ג"כ ובהעלות אהרן את הנרות, ואינה בכ"ג בלבד כמו שאמר למעלה (כז כא) יערוך אותו אהרן ובניו. ולא ידעתי למה הזכיר אהרן בשניהם ולא אמר הכהן, ואולי מפני שיטת הכתוב למטה וכפר אהרן על קרנותיו (להלן פסוק י) שהוא באהרן בלבד. או שירמוז שאהרן יתחיל בקטרת ובנרות. וכן אמר בסוף אמור אל הכהנים (ויקרא כד ג) יערוך אותו אהרן ולא הזכיר בניו, בעבור שהוא יתחיל בה. והזכיר שם חקת עולם במצוה: |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | והקטיר עליו אהרן. צ"ל דאהרן לאו דוקא שהרי הקטרת כשרה בכהן הדיוט כדאמרי' פרק אמר להם הממונה חדשים לקטרת עמדו והפיסו ועוד מדכתיב ובהעלות אהרן וגו' יקטירנה מדתלה קטרת בנרות א"כ כל הכשר להדלקת נרות כשר לקטרת ובנרות כתיב יערוך אותו אהרן ובניו ועוד י"ל דמובהעלות לאו דוקא דהא כתיב יערוך אותו אהרן ובניו במקום אחר הכי נמי והקטיר עליו אהרן לאו דוקא: |
| | מדוע כאן נאמר פעמיים "בבקר", ובקרבן תמיד זה כתוב רק פעם אחת? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | בבקר בבקר. ובתמיד לא נזכר אלא בבקר אחד שנאמר (במדבר כח) את הכבש אחד תעשה בבקר לפי שהקטרת קודם לתמיד של שחר: |
| בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת יַקְטִירֶנָּה: |
| | איך מטיבים את הנרות? |
| | | רש"י |
| | | | בהיטיבו. לשון נקוי הבזיכין של המנורה מדשן הפתילות שנשרפו בלילה והיה מטיבן בכל בקר ובקר: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ופירוש בהטיבו. לתקן הפתילה והשמן: |
| | פירוש "נרות" כאן ובמקומות אחרים |
| | | רש"י |
| | | | הנרות. לוצי"ש בלע"ז (לאמפען) וכן כל נרות האמורות במנורה חוץ ממקום שנא' שם העלאה שהוא לשון הדלקה: |
|