| וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ |
| | האם יש ציווי בפיסקה זו? מהו? |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | ושש שנים תזרע וכו'. אתמר במדרש דאפי' אין לו לאדם אלא חורבה אחת בתוך גנו חייב לעבדה בכל יום. ונראה לה"ר משה דוקא בארץ ישראל כדי להרבות הפרשת תרומות ומעשרות: |
| | מתי התורה נוקטת לשון נוכח ומתי לשון נסתר בהתייחסה לקרקעותיו של האדם? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ושש שנים תזרע את ארצך. היה ראוי לומר את הארץ כן תעשה לכרמים ולזיתים והזכיר כל הלשון לנוכח, וכן מצינו בשבת הלשון לנוכח תעשה מעשיך שורך וחמורך בן אמתך והגר, הנה השבת והשמטה שוים בזה, מה שלא תמצא כן ביובל שאין הלשון שם לנוכח כי אם לנסתר והוא שכתוב (ויקרא כה) לא תזרעו ולא תקצרו את ספיחיה ולא תבצרו את נזיריה, והנה זה טעם הדבר כי השבת והשמטה אחר שתעבור השבת עתיד הוא לחזור למלאכתו במוצאי שבת, וכן בשמטה אחר עבור השנה השביעית שהוא אסור בעבודת קרקע עתיד הוא שיחזור לעבודה במוצאי שביעית ולכך אמר שדך וכרמך וזיתך כעין שלך, אבל ביובל שהוא קדש שישבתו כל הפעולות והכל שבת ומנוחה ואין המלאכה אחריו בא הלשון נסתר, הוא שאמר ספיחיה להורות כי לה' הארץ ומלואה ואין לך בה כלום, וכן יורה הלשון בעצמו שהזכיר כאן בשמטה תשמטנה ונטשתה כלומר שאנו חייבים להשמיטה אבל אינה נשמטת ממנו כי עתידין לחזור לעבודת קרקע אחר השמטה מה שאין כן ביובל שהיא נשמטה ממנו וחוזר לאשר לו אחוזת הארץ וכאן נתבאר זה: |
| | מדוע בא ציווי זה כאן? |
| | | אבן עזרה |
| | | | ושש שנים. הזכיר גם זה. בעבור ואכלו אביוני עמך: |
| | | אור החיים |
| | | | ושש שנים וגו'. סמך מצוה זו למה שלפניה לומר כדי שלא תטעמו טעם גרות עוד על דרך אומרו (ויקרא כו לד) אז תרצה הארץ את שבתותיה וגו': |
| וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ: |
| | פירוש "ואספת" |
| | | רש"י |
| | | | ואספת את תבואתה. לשון הכנסה לבית כמו (דברים כב) ואספתו אל תוך ביתך: |
| | האם יש ציווי בפיסקה זו? מהו? |
| | | רשב"ם |
| | | | ואספת את תבואתה. בביתך ולא תניחנה הפקר אלא בשביעית תשמטנה שלא תזרע ונטשת' שלא תאסוף תבואתה: |
| | | בעלי טורים |
| | | | את תבואתה. והשביעית. לאסור פירות ערב שביעית שנכנסו לשביעית: |
|