| וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב |
| | מהי שליחות זו? מדוע לא כתוב מהי מטרת השליחות, כמו שכתוב אצל היונה? |
| | | אור החיים |
| | | | וישלח את העורב וגו'. צריך לדעת למה שלחו. ואם לראות הקלו המים היה לו לומר הכתוב הקלו המים כמו שאמר בשליחות היונה. ואם לא הוצרך לומר למה הוצרך לומר בשליחות היונה: עוד מה היא כוונת אומרו יצוא ושוב עד יבושת וגו' אם הכוונה היא שלא מצא לנוח חוצה והיה חוזר חלילה אם כן למה הוצרך נח לשלוח היונה ולא היה לו העורב לאות ולמופת שעדיין לא קלו המים. עוד מה היא כוונתו בהודעת עד יבושת. עוד למה הוצרך לצאת עד יבושת כיון שיצתה היונה בה היה מספיק לדעת. עוד למה לא אמר הכתוב וישלח ידו ויקחה כאמור ביונה: אכן כוונת הכתוב הוא על פי מאמר רז"ל (סנהדרין קח:) כי העורב שמש בתיבה, וידע בו נח ולזה כשפתח חלון התיבה גרש העורב מהתיבה תיכף ומיד והוא אומרו וישלח את העורב ולא הזכיר לראות הקלו המים כמו שאמר אחר כך בשליחות היונה, והוא העורב היה יוצא ושוב פירוש נח מגרשו והוא חוזר ונשאר בדרך זה עד יבושת המים. ולענין שליחות לראות הקלו שלח היונה והוא אומרו וישלח את היונה מאתו פירוש בשליחות לו לראות הקלו המים, ודבר זה לא יכול לידענו מהעורב להיות שהיה מגורש ולא בשליחות, מה שאין כן היונה שהלכה בשליחות והשיבה אותו כי לא מצאה מנוח לכף רגלה, ותכף שלח ידו ולקחה והביאה אל התיבה כאומרו וישלח ידו ויקחה ויביאה אליו אל התיבה פירוש אל מקום המיוחד לה לשמירתה מה שאין כן העורב שמשולחת נשארת וכשהיה חוזר היה נח משלחו פעם אחרת: |
| | | ספורנו |
| | | | וישלח את הערב. לראות אם יבש האויר אחר שנראו ראשי ההרים באפן שיוכל העורב לסבלו. ויצא יצוא ושוב, שלא יכול לסבלו. |
| | מה ייחודו של העורב, שראה נח לנכון לשלוח דווקא אותו? |
| | | אור החיים |
| | | | עיין בפירושיו הנוספים לפסוק זה |
| וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב |
| | האם העורב ביצע את השליחות? למה עשה כך? מה טוען העורב? |
| | | רש"י |
| | | | יצוא ושוב. הולך ומקיף סביבות התיבה ולא הלך בשליחותו שהיה חושדו על בת זוגו כמו ששנינו באגדת חלק (סנהדרין ק"ח) : |
| | | אור החיים |
| | | | ועוד יתבאר על דרך אומרם ז"ל (שם) וזה לשונם אמר ר"ל תשובה ניצחת השיבתו עורב לנח אמר לו רבך שנאני ואתה שנאתני רבך שנאני מכל הבהמה הטהורה וגו' ז' ז' ואתה שנאתני הנחת מין ז' ושלחת ממין ב' אלמלא פוגע בי שר חמה או שר צינה לא נמצא העולם חסר בריה אחת או שמא לאשתי אתה צריך אמר לו רשע במותר נאסר לי בנאסר לי על אחת כמה וכמה עכ"ל. הנה לפי מדרש זה לא רצה הרשע ללכת בשליחות שמא יפגענו שר של צינה וכו' או לצד שחשדו לנח בזוגתו ולזה הוצרך נח לשלח היונה. וזה שיעור הכתוב וישלח את העורב ולא רצה ללכת אלא היה יוצא ושוב ומזה ידע נח כי עדיין המים על פני כל הארץ אבל לא ידע אם קלו או לא שאין ראיה מעורב כי אינו זז ממקומו לזה שלח את היונה לדעת פרט זה הקלו המים, ולזה הוצרך לומר הקלו המים בשליחות היונה לומר כי לפרט זה הוצרך לשולחה והבן. ופירוש דברי המאמר הוא על זה הדרך כי העורב בא בטענה על דרך מאמר הנביא (תהלים סט) את אשר הכית רדפו פירוש כי מן הראוי לרחם על המוכה ומעונה והם הוסיפו לרדוף, וזה הוא טענת העורב באומרו רבך שנאני שהמעיט לקיחת מיני ואתה הוספת לשנאה שאם היה פוגע וכו' נמצא העולם וכו' והרי אתה מתנהג באכזריות, או לכשנאמר כי לא באכזריות עשית יש לדון בך בהכרח טעם אחר והוא שמא לאשתי וכו' פירוש הגם שהיא פחותה במדרגה שמא לצד שנאסרה עליך אשתך חשבת כי לא נאסרה אלא אשתך ולא זולתה והוצרכת לנקבתי ואין קושיא מה נשתנית אשתו מכלן כי בכל אחת ישנה לשאלה זו: או על דרך אומרם ז"ל (סנהדרין קח:) עורב שמש בתיבה וכפי זה טען כי לא נתאוה אלא לעורב כי ראה תשמישו ואמרו ז"ל (ע"ז כ:) ההסתכלות בדבר מוליד התאוה ואסרו הדבר. והשיבו נח על מה שאמר רבך ולא רבו קראו רשע, ועל מה שדיין כי לאשתו הוא צריך כי קל וחומר הוא במותר לי נאסר באסור מכל שכן אם כן אם יצטרך לנקביו וירצה ב"מ לעבור על האיסור הנה אשתו לפניו שאין בה אלא איסור אחד מלכת אחר העורב שיש לו בה ב' איסורין. עוד נתכוין לומר לו רשע על דרך אומרם ז"ל (קידושין ע:) שכל הפוסל במומו הוא פוסל ולהיותו רשע חשדו לנח, אבל לטענת אלו פגע בי שר וכו' לא השיבו דבר ולזה אמרו ז"ל טענה ניצחת השיבו וכו': עוד אפשר לומר שרמז לו באומרו רשע, תשובה לאם יפגע בי שר של צינה, כי כבר ידע ברשעותו והגם שיפגע בו שר של וכו' אין העולם חסר מינו כי הנקבה טענה ממנו מה שאין כן שאר עופות שלא שמשו בתיבה: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | וישלח את העורב. דרשו רז"ל (סנהדרין קח ב): תשובה נצחת השיב עורב לנח, אמר לו: רבך שנאני ואתה שנאתני, רבך שנאני, מן הבהמה הטהורה שבעה ומן הטמאה שנים, ואתה שנאתני כי שלחת אותי יותר מזולתי (כי שלחת אותי יותר מזולתי, שם: שאתה מניח ממין שבעה ושולח ממין שנים.) אם פוגע בי שר חמה או שר צנה לא נמצא העולם חסר בריה אחת, או שמא לאשתי אתה צריך. אמר לו: רשע, במותר לי אסור בנאסר לא כל שכן. ולא רצה לקבלו (ולא רצה לקבלו, מכאן עד סוף הפיסקא הוא לשון המדרש בב"ר לג ו, עם שנויים.) אמר לו: אינך ראוי לא לאכילה ולא לקרבן. אמר לו הקב"ה: קבלהו עד יבשת המים מעל הארץ, עתיד צדיק אחד לעמוד וליבש את העולם ואני מצריכו אליו (במדרש שם: אליהם.), הה"ד: והעורבים מביאים לו להם ובשר וג,' (מלכים א יז ח), מבי טבחי דאחאב (בלשון זה ליתא שם בב"ר, אלא הוא בחולין ח א). והיינו דכתיב,ויצא יצוא ושוב' בתשובתו, עד כאן במדרש. ומלת, יבשת' רמז לתשבי: |
| | האם נח הבין מהתנהגותו של העורב מה מצב הארץ? |
| | | ספורנו |
| | | | וישלח את הערב. לראות אם יבש האויר אחר שנראו ראשי ההרים באופן שיוכל העורב לסבלו. ויצא יצוא ושוב, שלא יכול לסבלו. |
| | אם העורב לא מצא מנוח, מדוע נח שלח את היונה? |
| | | אור החיים |
| | | | [עיין בפירושו לפסוק זה בכותרת "מהי שליחות זו?"](...) או על דרך אומרם ז"ל (סנהדרין קח:) עורב שמש בתיבה וכפי זה טען כי לא נתאוה אלא לעורב כי ראה תשמישו ואמרו ז"ל (ע"ז כ:) ההסתכלות בדבר מוליד התאוה ואסרו הדבר. והשיבו נח על מה שאמר רבך ולא רבו קראו רשע, ועל מה שדיין כי לאשתו הוא צריך כי קל וחומר הוא במותר לי נאסר באסור מכל שכן אם כן אם יצטרך לנקביו וירצה ב"מ לעבור על האיסור הנה אשתו לפניו שאין בה אלא איסור אחד מלכת אחר העורב שיש לו בה ב' איסורין. |
| עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ: |
| | פירוש ואגדה |
| | | רש"י |
| | | | עד יבשת המים. פשוטו כמשמעו. אבל מדרש אגדה מוכן היה העורב לשליחות אחרת בעצירת גשמים בימי אליהו שנאמר (מלכים א' י"ז) והעורבים מביאים לו לחם ובשר: |
|