
 | וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי יְקֹוָק |
|  | על מי הכתוב מדבר כאן? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | וידעו מצרים. הנשארים: |
| |  | ספורנו |
| | |  | וידעו מצרים. הנשארים במצרים וישובו אלי, "כי לא אחפץ במות המת" (יחזקאל יח, לב). |
|  | היכן התקיימה נבואה זו? |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק כ"ט] ובני ישראל הלכו וגו'. טעם הודעת דבר זה פעם ב'. אולי כי יכוין לומר שידעו המצריים את הדבר הזה כי ישראל עברו ביבשה והמים היו להם חומה וגו' והם ירדו תחתיות ארץ ובזה ידעו ה' כמאמרו יתברך (פסוק י"ח) וידעו מצרים וגו' וזולת זה לא ירגישו בדבר. וצא ולמד (אבן עזרא פ' כ"ז) ממה שטעו מהמשוגעים ואמרו כי משה היה יודע שעות שבו יתמעט הים וכו' והעביר ישראל באותו עת והמצרים לא ידעו ונטבעו, ומופת זה יסיר שגעון דעת זו כי הלכו ביבשה והמים חומה ב' סימנים אלו יעקרו הכחשת הנס, והראם ה' לנטבעים: |
 | בְּהִכָּבְדִי בְּפַרְעֹה בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁיו: |
|  | פירוש. במה נכבד ה' כאן? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | בהכבדי בפרעה. שהוא בעצמו יטבע עם רכבו ופרשיו: |
|  | האם זהו מופת או עונש? |
| |  | ספורנו |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק ז' פסוק ד'] ולא ישמע אלכם פרעה. לא קדם ההקשאה, גם לא אחרי כן, עם ראותו רבוי האותות והמופתים, ולכן אעשה בהם שפטים, והם מכת בכורות וטביעת מצרים בים סוף, ששניהם בלבד היו על צד ענש להם מדה כנגד מדה. אבל שאר המכות היו אותות ומופתים להשיבם בתשובה, כאמרו "בזאת תדע כי אני ה'" (להלן פסוק יז), "למען תדע כי אני ה' בקרב הארץ" (להלן ח, יח), "למען תדע כי לה' הארץ" (להלן ט, כט), "למען שתי אתתי אלה בקרבו, ולמען תספר. וידעתם" (להלן י, א ב) אתה ישראל והמצרים. וגם כשהטביעם כון לעשות באפן שהנשארים במצרים יכירו וידעו, כאמרו "וידעו מצרים כי אני ה'" (ז, ה; יד, יח). |
|