
 | וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ |
|  | פירוש "בצקו" |
| |  | רשב"ם |
| | |  | בצקו. מן בצק מן כסף כספו: |
|  | מדוע הבצק לא החמיץ? |
| |  | רש"י |
| | |  | טרם יחמץ. המצריים לא הניחום לשהות כדי חימוץ: |
|  | מעשה אבות סימן לבנים |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | טרם יחמץ. וכן מצינו לעתיד שאמר הנביא (הושע ז) ישבות מעיר מלוש בצק עד חומצתו: |
|  | מה התכוונו בני ישראל לאפות אם היה להם זמן? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ל"ט] וטעם ויאפו את הבצק. שאפו אותו מצות מפני המצוה שנצטוו שאור לא ימצא בבתיכם כי כל אוכל מחמצת ונכרתה. ואמר כי גורשו ממצרים, לומר שאפו אותו בדרך בעבור כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה לאפות אותו בעיר ולשאת אותו אפוי מצות, ועל כן נשאו אותו בצק ומשארותם צרורות בשמלותם על שכמם, ומהרו ואפו אותו טרם יחמץ בדרך או בסכות, כשבאו שם לשעה קלה כדברי רבותינו (מכילתא כאן): |
 | מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם: |
|  | פירוש "משארתם" |
| |  | רש"י |
| | |  | משארתם. שירי מצה ומרור (מכילתא): |
| |  | רשב"ם |
| | |  | משארותם. הוא הכלי שנותנין בו הבצק וזה מוכיח ברוך טנאך ומשארתך. כשם שהטנא הוא הסל שנותנין בה את הפרי כן משארותם כלי שנותנין בו את העיסה. וזהו ברכות הכלים שיהיו מלאים פירות ועיסה: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | משארותם. כלי עץ. כמו טנאך ומשארתך. כי חמוריהם היו טעונים בגדים ששאלו ממצרים: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | משארותם שירי מצה ומרור ואמרי לה שירי פסחים שנאמר ולא תותירו ממנו עד בקר: |
|  | מה התכוונו בני ישראל לאפות אם היה להם זמן? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ל"ט] וטעם ויאפו את הבצק. שאפו אותו מצות מפני המצוה שנצטוו שאור לא ימצא בבתיכם כי כל אוכל מחמצת ונכרתה. ואמר כי גורשו ממצרים, לומר שאפו אותו בדרך בעבור כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה לאפות אותו בעיר ולשאת אותו אפוי מצות, ועל כן נשאו אותו בצק ומשארותם צרורות בשמלותם על שכמם, ומהרו ואפו אותו טרם יחמץ בדרך או בסכות, כשבאו שם לשעה קלה כדברי רבותינו (מכילתא כאן): |
|  | ביאור בענין השמלות |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | [מובא בפירושו לפרק ג' פסוק כ"ב] ושמלת. ב' במסורה. כלי כסף וכלי זהב ושמלות. וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלת (להלן יב, לה). לומר לך שכל כלי הכסף והזהב לקחו, אבל שמלות לא לקחו אלא כל אחד ב' שמלות, אחד לצרור בו הבצק דכתיב משארותם צרורות בשמלתם (להלן יב, לד) ואחד למלבוש, והיא הספיקה להם כל ימי היותם במדבר דכתיב שמלתך לא בלתה מעליך (דברים ח, ד). |
|  | מדוע לא העמיסו את המטען שלהם על הבהמות? |
| |  | רש"י |
| | |  | על שכמם. אע"פ שבהמות הרבה הוליכו עמהם מחבבים היו את המצות (מכילתא): |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | על שכמם. הרבה בהמות היו להם שכן כתוב מקנה כבד מאד, אלא שהיו מחבבים את המצות: |
|