
 | וּבְכָה וּבְעַמְּךָ וּבְכָל עֲבָדֶיךָ יַעֲלוּ הַצְפַרְדְּעִים: |
|  | מה מוסיפה התורה בפסוק זה מעבר לנאמר בפסוק הקודם? |
| |  | רש"י |
| | |  | ובכה ובעמך. (סנהדרין פ) בתוך מעיהן נכנסים ומקרקרין: |
|  | סדר הגעת הצפרדעים אל עבדי פרעה ואל עמו |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק כ"ח] ועלו ובאו בביתך וגו' ובבית עבדיך ובעמך. הרי הקדים עבדים לעם. ובתר הכי כתיב (פסוק כט) ובכה ובעמך ובכל עבדיך. והיינו טעמא דכשלקו בגופן, כדדרשינן (שמו"ר י, ו) מ"ובכה" שהיו מקרקרים בגופן, אז לקו הוא והעם תחלה, שהיו בעצה כדכתיב (לעיל א, ט) ויאמר אל עמו ואח"כ בעבדיהם. אבל כשעלו נכנסו תחלה בביתו ובבית עבדיו ואח"כ בעמו: |
|  | האם הצפרדעים עלו גם אל ישראל? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ובכה ובעמך. אמר יפת בעבור שהכתוב אמר ובכה ובעמך רמז כי בו ובעמו יעלו בלבד ולא בעם ישראל. ואין זו ראיה כי הזכיר שיעלו עליו ועל כל עמו ואין צורך להזכיר ישראל: |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | ובכה. ג'. ובכה ובעמך. כי בכה ארוץ גדוד (ש"ב כב, ל). בכה חסיתי (תהלים קמא, ח). מלמד שבאו בהם הצפרדעים גדודים גדודים ואני בכה ה' חסיתי, שאע"פ שאינו מפרש שלא היו הצפרדעים לישראל, הקב"ה בצדקתו מלטם: |
|  | דרש על אות ה"א של "ובכה" |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ובכה ובעמך. תוספת הה"א ללמדך כי כל מכה ומכה שהביא הקב"ה על המצריים במצרים היתה של חמש מכות: |
|