| וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל אַהֲרֹן לֵךְ לִקְרַאת מֹשֶׁה הַמִּדְבָּרָה |
| | מה הקשר בין ציווי זה לבין דברי ה' אל משה שאהרון יצא לקראתו? |
| | | רמב"ן |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ד] ידעתי כי דבר ידבר הוא. כלומר גלוי לפני שידבר בעבורך ברצונו לאהבתך, ואפילו לא צויתיו. וגם הנה הוא מעצמו יוצא לקראתך וראך ושמח בלבו, ולא יקנא בך למעלתך על השליחות הנכבדת הזאת. ומה שהוצרך לומר לו לך לקראת משה המדברה (פסוק כז), בעבור כי הודיעו הדרך אשר יבא בה. ויתכן ששמע אהרן בצאת משה ממדין ויצא מעצמו לקראתו, ואחר כך בדרך נאמר לו לך לקראתו המדברה כי שם תמצאנו: |
| | | רשב"ם |
| | | | לך לקראת משה. לקיים מה שאמר לו הקב"ה וגם הנה הוא יוצא לקראתך וראך ושמח בלבו: |
| | | אור החיים |
| | | | לך לקראת משה וגו'. והגם שאמר אליו ה' מקודם (לעיל ד יד) הנה הוא יוצא וגו', לפי מה שנודע לנו כי ידבר ה' דברים רבים בדיבור אחד בשעה שאמר למשה הנה הוא וגו' יצא דיבור אחר לאהרן במצרים, ונבואה זו אין ספק שנאמרה לאהרן הגם שאמרו ז"ל (תו"כ א') שכל מקום שנאמר וידבר ה' אל משה ואל אהרן לא נאמר הדיבור אלא למשה שיאמר לאהרן, ואפי' לר' יוסי הגלילי שסובר (שם) שנתמעט אהרן אפי' בדיבורים שנאמרו במצרים דוקא בדברים השייכים בשליחות להזולת אבל פרט זה שיעשה אהרן מצוה הרי שלך לפניך שדבר אליו ה', ומזה אתה למד שהיה נביא לעצמו: |
| | מה הצורך שאהרון ילך לקראת משה, הרי הם ייפגשו במצרים? |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק י"ד] וראך ושמח בלבו. לפי שהיה משה אומר מה אני בא בתחומו של אהרן מתנבא שנאמר הנגלה נגליתי וגו' אמר לו ית' למה אתה מזכיר אהרן אינו מיצר אלא שמח הה"ד ויאמר ה' אל אהרן לך לקראת משה כדי שידע שאתה שמח: |
| | | ספורנו |
| | | | לך לקראת משה המדברה. כתלמיד מקביל פני הרב, כאמרו "ואתה תהיה לו לאלהים" (פסוק טז). |
| | תפקידו של אהרון |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויאמר. לא היה מתנבא אהרן כי אין צורך. כי משה הוא השליח אל פרעה. ואהרן היה שליח לפני זה אל ישראל ומרים לנשים. על כן אמר ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים: |
| וַיֵּלֶךְ וַיִּפְגְּשֵׁהוּ בְּהַר הָאֱלֹהִים |
| | מדרש על מפגש זה |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ויפגשהו בהר האלהים וישק לו. אמרו במדרש זהו שאמר הכתוב (שיר השירים ח) מי יתנך כאח לי יונק שדי אמי אמצאך בחוץ אשקך וכתיב (תהלים פה) חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו. חסד זה אהרן שנאמר (דברים לג) תומיך ואוריך לאיש חסידך, ואמת זה משה שנאמר (במדבר יב) בכל ביתי נאמן הוא, צדק זה משה שנאמר (דברים לג) צדקת ה' עשה וגו', ושלום זה אהרן שנאמר (מלאכי ב) בשלום ובמישור הלך אתי: |
| | פרטים מהשיחה בין משה לאהרון במפגש זה |
| | | רש"י |
| | | | [מובא בפירושו לפרק י"ח פסוק ב'] אחר שלוחיה. כשאמר לו הקב"ה במדין לך שוב מצרימה ויקח משה את אשתו ואת בניו וגו' ויצא אהרן לקראתו ויפגשהו בהר האלהים. אמר לו מי הם הללו אמר לו זו היא אשתי שנשאתי במדין ואלו בני. אמר לו להיכן אתה מוליכן אמר לו למצרים. אמר לו על הראשונים אנו מצטערים ואתה בא להוסיף עליהם אמר לה לכי אל בית אביך נטלה שני בניה והלכה לה: |
| | נקודת ציון |
| | | רמב"ן |
| | | | ויפגשהו בהר האלהים הנה הר סיני בין מדין ובין מצרים: |
| | | אבן עזרה |
| | | | הר האלהים. הוא חורב: |
| | | ספורנו |
| | | | ויפגשהו בהר האלהים. בשובו ממדין ללכת למצרים. |
| וַיִּשַּׁק לוֹ: |
| | מי נשק למי? מדוע לא נשקו זה לזה? |
| | | רמב"ן |
| | | | וישק לו. אהרן נשק למשה, כי משה הענו נהג כבוד באחיו הגדול, ולכן לא אמר וישקו איש לאחיו: |
| | | ספורנו |
| | | | וישק לו. כמנשק דבר קדוש, כענין "וישקהו ויאמר הלוא כי משחך ה' על נחלתו לנגיד" (שמואל א י, א). |
|