| וַיַּעַשׂ נֹחַ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹהִים כֵּן עָשָׂה: |
| | על אלו מציוויי ה' נאמר כאן "ויעש"? מה סופו של הפסוק מוסיף בעניין? |
| | | רש"י |
| | | | ויעש נח. זה בנין התיבה (סנהדרין קח): |
| | | רמב"ן |
| | | | ויעש נח ככל אשר צוה אותו אלהים. שעשה את התיבה ואסף המאכל. ודרך הכתוב לאמר "ויעש", "וכן עשה", לבאר כי לא הפיל דבר מכל אשר צוה: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ויעש נח. זה מעשה התיבה, כן עשה שהכניס שנים מכל המינים ומזונות לכולם, וכן דרשו רז"ל הכניס נח זמורות לפילין וזכוכית לנעמיות: |
| | | העמק דבר |
| | | | ככל אשר צוה אתו. לבד הדבור המפורש שהוא כמו תורה שבכתב. עוד היה בזה קבלות וביאורים על המאמר שהוא כתורה שבע"פ וזה נכלל בלשון אשר צוה כמ"ש לעיל ב' ט"ז. וגם נכלל במשמעות אתו שעשה בעצמו ובכבודו ולא ע"י בניו ושלוחיו. ועי' ס' במדבר י"ז כ"ו: |
| | מדוע הוזכר כאן שם אלוקים? |
| | | כלי יקר |
| | | | ככל אשר צוה אותו אלהים כן עשה. לפי שפרשה זו מתחלת בשם אלהים, שנאמר ויאמר אלהים אל נח קץ כל בשר וגו'. ומדת הדין אמרה כן, ע"כ מסיימת בשם אלהים. אבל פרשה שניה מתחלת ויאמר ה' לנח בא אתה וגו'. ומדת הרחמים אמרה כן בהצלתו של נח ע"כ מסיימת ג"כ בשם של רחמים שנאמר ויעש נח ככל אשר צוהו ה'. וגם מה שנאמר בזו הפרשה כי לימים עוד שבעה אנכי ממטיר. מדבר ג"כ בהצלה להמתין להם אולי ישובו. |
|