![Skip Navigation Links.](/WebResource.axd?d=_EGjNKqA-heB8KHLpEa5sMGISoKv1tbIBmHYC2EskrOQD_5zd9DndzhqAchcYyIjOvY-crdsLqF5foIDB-rgV_7m66I1&t=638421502613394147)
![Collapse וַיֹּאמֶר אַל תִּקְרַב הֲלֹם](/WebResource.axd?d=FCRD71tgzMGKUHnZ5AQBzZ6UqO-lXvz_XD96ZN9096O9OLd-8D249ggVa-bQcKNERESNRYFuYJml9PHvOS3NqRvOTw87SFbxIiLlEI9Q-9v58wfy0&t=638421502613394147) | וַיֹּאמֶר אַל תִּקְרַב הֲלֹם |
| ![Expand פירוש](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | פירוש |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | ויאמר אל תקרב הלום. הטעם עמוד במקומך ואל תקרב אל הסנה ששם האש. וככה הבא עוד הלום איש. |
| ![Expand מדוע כך אומר לו ה' כאן? שלבי ההשגות של משה במראה הסנה. מדוע ההתגלות היתה בשלבים?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מדוע כך אומר לו ה' כאן? שלבי ההשגות של משה במראה הסנה. מדוע ההתגלות היתה בשלבים? |
| | ![Expand רמב"ן](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רמב"ן |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | אל תקרב הלום. לא הגיע עדיין למעלתו הגדולה בנבואה, כי בהר סיני נגש אל הערפל אשר שם האלהים (להלן כ כא). וכן ענין הסתרת פנים, שעדיין לא עלה למה שנאמר בו ותמונת ה' יביט (במדבר יב ח): |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לפסוק ב'] וע"ד הפשט ענין הפרשה הזאת כי משה השיג שלשה ענינים ואלו הם האש והמלאך והשכינה, תחלה ראה האש שהיתה מתלקחת בסנה ואין הסנה נשרף, וראה זה בעין הבשר ממש בהקיץ, כי כשראה הסנה בוער באש הכיר שהוא אש והיה סבור שהוא אש גפרית של מטה, וכשהיתה דעתו כן ולא היה הסנה אוכל על כן רצה להתקרב זהו שאמר אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה, כלומר אראה הפלא הזה אם נשתנה הסנה משאר העצים או נשתנה האש משאר האשות, שאלו היה סבור שהיה האש של מעלה לא היה מתקרב. ואחר שראה האש הזאת נתחזק שכלו בראית המלאך, וז"ש וירא מלאך ה' אליו בלבת אש מתוך הסנה, משמעות הכתוב כי לבת אש ראה תחלה ואחר כך המלאך מתוך האש. ואחר שנתחזק שכלו בראית המלאך ראה במראה הנבואה כבוד השכינה, וזהו שאמר וירא ה' כי סר לראות ויקרא אליו אלהים. ומפני שעתה היתה תחלת נבואת משה רצה הקב"ה לחנכו מעט מעט ולהעלותו ממדרגה למדרגה עד שיתחזק שכלו, משל למה"ד לאדם היושב בבית אפל זמן מרובה אם יצא פתאום ויסתכל לעין השמש יחשכו ראיותיו ועל כן צריך שיסתכל באור מעט מעט עד שיהיה רגיל בכך. וכשם שיקרה זה באור השמש הוא הדין והוא הטעם בעצמו באור השכל, כי הדברים השכליים בדמיון הדברים הטבעיים, כי יקרה לשכל כמקרה החושים, וכחות הנפש הלא הם קשורים עם כחות הגוף, וכן מצינו בישראל שחנכן הקב"ה בנתינת התורה מעט מעט, תחלה נצטוו במרה במקצת מצות והם שבת ודינין, ואחר כך נצטוו עשרת הדברות בסיני, ואחר כך תשלום התורה בארץ מואב, לכן מצינו בענין השגתו יתברך שיצטרך האדם לחנך שכלו מעט מעט ובזה תהיה השגתו עולה ומתרחבת והולכת, כענין אור השחר שמתחיל לזרוח מעט אור ואח"כ הולך ומרחיב, וזהו לשון הנביא (הושע ו) ונדעה נרדפה לדעת את ה' כשחר נכון מוצאו, למדנו הכתוב כי יש אנשים שאינם יודעים לרדוף ומבקשים להשיג הידיעה בבת אחת, ולזה אמר ונדעה נרדפה לדעת, שנדע תחלה איך נרדוף, וביאר איכות ההרדפה ואמר כשחר נכון מוצאו, כלומר לא בבת אחת אלא מעט מעט, כשחר נכון מוצאו: |
| ![Expand מה בין איסור זה לבין הציווי של שליפת הנעליים שבפסקה הבאה? מדוע הדברים נאמרו בסדר זה ולא הפוך?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מה בין איסור זה לבין הציווי של שליפת הנעליים שבפסקה הבאה? מדוע הדברים נאמרו בסדר זה ולא הפוך? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | אל תקרב וגו' של וגו'. הנה ב' דברים יצו אותו ה', אחד שלא יקרב, ואחד שישלוף נעל רגלו שלא יעמוד בו אפי' במקום שהוא עומד בו כאומרו המקום אשר אתה עומד עליו כבר אדמת קודש הוא, וצריך לדעת למה לא הקדים לומר לו הסרת מכשול שכבר הוא נתון בו שהוא עומד במנעלו על אדמת קודש ואחר כך יצו עליו לבל יקרב הלום. דע כי בכל התורה כולה גילה ה' דעתו ורצונו כי עיקר הקפדתו ומוסרו הוא על מצות לא תעשה כי זה יחבול בנפש, והוא טעם אומרו (קהלת י"ב) והרוח תשוב וגו' אשר נתנה ואמרו ז"ל (שבת קנ"ב:) תנה לו כמו שנתנה לך, אבל מצות עשה הם השגת הטוב כשיהיו ובהעדרם אין עונש זולת על פרטים ידועים כגון פסח ומילה. והנה כאן צוה לו ה' מצות לא תעשה ומצות עשה, לא תעשה היא אל תקרב הלום ואמרו ז"ל (עירובין צ"ו. שבועות ל"ו:) כל מקום שנאמר פן ואל אינו אלא לא תעשה, ומצות עשה היא של נעלך, ואם משה יקרב הלום הרי עבר על לא תעשה, ואם לא יסיר נעלו הגם שאינו דרך כבוד למקום לא עבר אלא אעשה ממה שאמר לו ה' בלשון עשה, ותמיד יקדים ה' השמירה לעשיה דכתיב (דברים ד ו) ושמרתם ועשיתם, לשמור לעשות (שם טו ה) משמרתי מצותי (בראשית כו ה). לזה ג"כ הקדים החמור אל תקרב לא תעשה ואחר כך עשה של וגו' שינהוג כבוד במקום המקודש. אלא שיש לנו לדעת דעת עליון למה לא קרא אליו קודם שיעמוד במקום קדוש לבל יקרב בנעלו אשר ברגלו על אדמת קודש. ואולי כי אינו ראוי הדבר להתיחד הדיבור עליו כי אם בצירוף אזהרת אל תקרב הלום. עוד אפשר לומר שלא נתקדש המקום שבו עמד עד אחר כך, והטעם שכשרצה ה' לדבר עמו שם במקום עמידתו רצה לקדשו והזהירו קודם. ואולי כי לזה דקדק לומר תיבת הוא כי לא היה צריך לומר אלא המקום וגו' אדמת קודש, אלא נתכוון הכתוב באומרו הוא לומר ולא היה קודם: |
![Collapse שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ](/WebResource.axd?d=FCRD71tgzMGKUHnZ5AQBzZ6UqO-lXvz_XD96ZN9096O9OLd-8D249ggVa-bQcKNERESNRYFuYJml9PHvOS3NqRvOTw87SFbxIiLlEI9Q-9v58wfy0&t=638421502613394147) | שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ |
| ![Expand פירוש "של". מהו הבנין הדקדוקי של תיבה זו?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | פירוש "של". מהו הבנין הדקדוקי של תיבה זו? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | של. שלוף והוצא. כמו (דברים יט) ונשל הברזל. כי ישל זיתך: |
| | ![Expand רשב"ם](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רשב"ם |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | של. השלך. מגזרת ונשל גוים רשים. כאשר יאמר מן נסע סעו. כן יאמר סע לשון צוי וגם של תשלו לה: |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | ומלת של חסר נו"ן. כמו גע. כי הוא מגזרת ונשל גוים רבים: |
| ![Expand מה בין ציווי זה לבין האיסור של התקרבות שבפסקה הקומדת? מדוע הדברים נאמרו בסדר זה ולא הפוך?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מה בין ציווי זה לבין האיסור של התקרבות שבפסקה הקומדת? מדוע הדברים נאמרו בסדר זה ולא הפוך? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | אל תקרב וגו' של וגו'. הנה ב' דברים יצו אותו ה', אחד שלא יקרב, ואחד שישלוף נעל רגלו שלא יעמוד בו אפי' במקום שהוא עומד בו כאומרו המקום אשר אתה עומד עליו כבר אדמת קודש הוא, וצריך לדעת למה לא הקדים לומר לו הסרת מכשול שכבר הוא נתון בו שהוא עומד במנעלו על אדמת קודש ואחר כך יצו עליו לבל יקרב הלום. דע כי בכל התורה כולה גילה ה' דעתו ורצונו כי עיקר הקפדתו ומוסרו הוא על מצות לא תעשה כי זה יחבול בנפש, והוא טעם אומרו (קהלת י"ב) והרוח תשוב וגו' אשר נתנה ואמרו ז"ל (שבת קנ"ב:) תנה לו כמו שנתנה לך, אבל מצות עשה הם השגת הטוב כשיהיו ובהעדרם אין עונש זולת על פרטים ידועים כגון פסח ומילה. והנה כאן צוה לו ה' מצות לא תעשה ומצות עשה, לא תעשה היא אל תקרב הלום ואמרו ז"ל (עירובין צ"ו. שבועות ל"ו:) כל מקום שנאמר פן ואל אינו אלא לא תעשה, ומצות עשה היא של נעלך, ואם משה יקרב הלום הרי עבר על לא תעשה, ואם לא יסיר נעלו הגם שאינו דרך כבוד למקום לא עבר אלא אעשה ממה שאמר לו ה' בלשון עשה, ותמיד יקדים ה' השמירה לעשיה דכתיב (דברים ד ו) ושמרתם ועשיתם, לשמור לעשות (שם טו ה) משמרתי מצותי (בראשית כו ה). לזה ג"כ הקדים החמור אל תקרב לא תעשה ואחר כך עשה של וגו' שינהוג כבוד במקום המקודש. אלא שיש לנו לדעת דעת עליון למה לא קרא אליו קודם שיעמוד במקום קדוש לבל יקרב בנעלו אשר ברגלו על אדמת קודש. ואולי כי אינו ראוי הדבר להתיחד הדיבור עליו כי אם בצירוף אזהרת אל תקרב הלום. עוד אפשר לומר שלא נתקדש המקום שבו עמד עד אחר כך, והטעם שכשרצה ה' לדבר עמו שם במקום עמידתו רצה לקדשו והזהירו קודם. ואולי כי לזה דקדק לומר תיבת הוא כי לא היה צריך לומר אלא המקום וגו' אדמת קודש, אלא נתכוון הכתוב באומרו הוא לומר ולא היה קודם: |
| | ![Expand כלי יקר](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | כלי יקר |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לפסוק ג'] ומ"ש והנה הסנה בוער. ואיך אמר מדוע לא יבער הל"ל מדוע איננו אכל, י"א שהיה בוער בעצמו אך מדוע לא יבער גם אל שאר חלקי הסנה שסביביו, וי"א ששפט בשכלו שאינו בוער שאילו היה בוער למה איננו אכל ע"כ אמר מדוע לא יבער, ויש לפרש עוד מדאמר וירא ה' כי סר לראות ש"מ שכבר סר ממקומו להתקרב או להתרחק כפי מה שפירשתי בלשון אסורה נא, ואם כן אין מקום לקושיה זו, כי מתחילה היה סבור שהסנה בוער ממש, וכאשר סר לראות קצת, היטב לראות יותר ממה שראה קודם שסר לראות, וראה אז כי אינו בוער כלל על כן אמר מדוע לא יבער, ויאמר ה' אליו אל תקרב הלום רצה לומר שהרחקה זו קריבה היא לראות, תדע שכן הוא כי אילו היתה עיקר המניעה שלא יתקרב אל המקום הקדוש ההוא אם כן הל"ל וירא ה' כי סר לבא מהו כי סר לראות, אלא שראה ה' כי סר ממקומו כדי לראות ע"כ מנעו ה' מהביט אל האלהים, ע"כ נאמר אל תקרב הלום קריבת ראות העין. ומ"ש של נעליך אינו תלויה בקריבה זו אלא מילתא באנפיה נפשיה הוא שאמר לו ה' שיסור נעליו במקום אשר הוא בו כי כולו אדמת קודש, כי הר חורב וכל סביביו קודש הוא לה', ובסמוך יתבאר זה על דרך השכל כפי הדרך שדרכו בו המפרשים. |
| ![Expand מה עניין שליפת הנעל? מדוע הציווי נאמר דווקא בלשון זו? רמזים הכלולים בדבר זה.](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מה עניין שליפת הנעל? מדוע הציווי נאמר דווקא בלשון זו? רמזים הכלולים בדבר זה. |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | של נעליך. ע"ד הפשט הזהירו בשלילת הנעל לקדושת המקום וכדי שלא יקל את ראשו כנגד השכינה וזה דומה למה שאמר לו (שמות כג) השמר מפניו ושמע בקולו אל תמר בו: וע"ד השכל של נעליך, לא אמר חלוץ כמו בענין היבום שהזכיר בו (דברים כה) וחלצה נעלו, ולא אמר שלוף כמו בענין הקנין שכתוב (רות ד) שלף איש נעלו, אך בענין הנבואה הזכיר של מלשון שלילה, הזהירו שישלול ממנו החומריות שהמשילם לנעלים, לפי שהחומר דבק בגוף כמו שהמנעל דבק ברגל, וכשם שיש ביד האדם לשלול נעלו מעל רגלו כן בידו שישלול ממנו החומריות כדי שיהיה מוכן לנבואה, וראוי להדבק באור השכל. והזכיר ביהושע של נעלך כי הזכירו על שלילת מקצת לא על כלן, וזוהי מעלתו של משה בהיותו משולל יותר מיהושע שהרי משה פירש מן האשה ונאמר לו (דברים ה) ואתה פה עמוד עמדי ולא נאמר כן ליהושע: וע"ד הקבלה של נעליך ירמוז שנגלית השכינה בשני גוונים אש שחורה ואש לבנה, שכן השכינה כלולה דין ורחמים, אל תקרב הלום של מפני אימת המלכות וקדושת המקום אמר לו של נעליך מעל רגליך. ועוד ירמוז לו כי במקום הזה תנתן התורה כתובה אש שחורה על גבי לבנה, ומטעם זה הזכיר הקב"ה למשה לשון של יותר משאר לשונות: |
| ![Expand איפה נאמר לו ציווי זה?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | איפה נאמר לו ציווי זה? |
| | ![Expand ספורנו](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | ספורנו |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | של נעליך. אפלו שבמקום שאתה בו עתה. |
| ![Expand מדוע מוסיפה התורה "מעל רגליך?"](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מדוע מוסיפה התורה "מעל רגליך?" |
| | ![Expand דעת זקנים מבעלי התוספות](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | של. כך הוצרך לומר מעל רגליך משום שיש נעל שהוא על היד ובלע"ז גנ"ט והוא נעל שנצו בעז לגואל דכתיב איש נעלו ונתן לרעהו וגם עכשיו רגילים השרים והשלטונים לקנות בגנ"ט שלהם. |
| ![Expand מה בין זה לבין הוראה דומה מאת ה' אל יהושע? מה בין משה לבין יהושע?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מה בין זה לבין הוראה דומה מאת ה' אל יהושע? מה בין משה לבין יהושע? |
| | ![Expand דעת זקנים מבעלי התוספות](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | ומה שמקשים שהוצרך כאן לשלוף שני רגליו ויהושע ביריחו לא חלץ אלא רגל אחד היינו משום דכאן קדמה שכינה למשה ולא לו ושם קדם יהושע וקנה מקומו: |
| | ![Expand כלי יקר](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | כלי יקר |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | של נעליך מעל רגליך. נתעוררו המפרשים בכמה שינויים שבין מראה זו ובין המראה של יהושע, כי כאן נאמר של נעליך שנים במשמע, ואצל יהושע נאמר של נעלך אחד במשמע, וכאן נאמר כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא, ואצל יהושע לא נאמר כן אלא קודש סתם ולא אדמת קודש. והנה ראיתי שרבינו בחיי ושאר מפרשים פירשו של נעליך על הרחקת הגשמיות, כי משה היה משולל מן החומריות יותר מן יהושע, ע"כ אבחר דרכם ואוסיף נופך משלי ליישב כל הספיקות שהזכרנו כדרך שפירשו רז"ל (ב"ב עה) פני משה כחמה ויהושע כלבנה, כי כמו שהלבנה מאירה מצד אחד וחשוכה מצד שני כך יהושע האיר מצד השכל והיה חשוך מצד החומריות שנשאר בו, אבל פני משה כחמה המאירה מכל צד כך משה נזדכך גם בחלק החומריות שבו כל כך עד שזכה לקירון עור פני החומר, כי נזדכך ע"י שעמד בהר מ' יום בלא אכילה ושתיה והיה ניזון מן זיו שכינתו יתברך, לכך נאמר למשה של נעליך שנים במשמע רמז לשלילות החומריות מן כל שני חלקיו, הן זיכוך כח השכלי מן התערבות החומריות שבו, הן זיכוך כח החומרי עצמו, ולכך אמר כנותן טעם כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש, ושם מקום מורה על המדריגה, ואמר כי המדריגה אשר אתה עומד בה היא שאפילו חלק האדמה שבך קודש הוא, זה"ש אדמת קודש הוא, ולפי שאתה במדריגה גדולה כזו ע"כ אמרתי אל תקרב הלום להציץ בשכינה כי לא יראני האדם וחי ואפילו המלאכים אינן מתקרבים אליו ית' להביט במהותו ית' כ"ש האדם בהיותו בחיים בעה"ז. וזה"ש שנתמלא כל הבית אורה כשנולד משה, כי זה היה סימן לו שהבית האנושי יהיה אורה מכל צד, אבל יהושע שלא היה מאיר כ"א מצד השכל לבד ע"כ נאמר לו של נעלך אחד במשמע, כי לא הוסר החומריות כ"א מן החלק השכלי לבד, וע"כ לא הזכיר אצלו אדמת קודש כי חלק האדמה שבו לא נתקדש, ולא הוצרך לומר לו אל תקרב הלום ולא הוצרך למנוע ממנו הקריבה אל ה', כי בלאו הכי היה החומר מסך מבדיל בינו לבין אלהיו לשלא יוכל להביט אל האלהים. ואולי מטעם זה נאמר ויקרא משה משה ב"פ כי קרא ה' לשני חלקיו כי שניהם קדושים המה החומר והצורה. ויש אומרים שקרא לו משה משה לפי שגלות של ישראל דומה עליו ית' למשא כביכול, לכך קראו קריאה אחר קריאה למהר ביאתו ולהקל מעליו ית' המשא, כמ"ש (תהלים צא טו) עמו אנכי בצרה וכמ"ש כי ידעתי את מכאוביו כי ידעתי היינו מרגיש במכאוביו כביכול. |
| ![Expand מה עניין שליפת הנעל? מדוע הציווי נאמר דווקא בלשון זו? רמזים הכלולים בדבר זה.](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מה עניין שליפת הנעל? מדוע הציווי נאמר דווקא בלשון זו? רמזים הכלולים בדבר זה. |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | וע"ד השכל של נעליך, לא אמר חלוץ כמו בענין היבום שהזכיר בו (דברים כה) וחלצה נעלו, ולא אמר שלוף כמו בענין הקנין שכתוב (רות ד) שלף איש נעלו, אך בענין הנבואה הזכיר של מלשון שלילה, הזהירו שישלול ממנו החומריות שהמשילם לנעלים, לפי שהחומר דבק בגוף כמו שהמנעל דבק ברגל, וכשם שיש ביד האדם לשלול נעלו מעל רגלו כן בידו שישלול ממנו החומריות כדי שיהיה מוכן לנבואה, וראוי להדבק באור השכל. והזכיר ביהושע של נעלך כי הזכירו על שלילת מקצת לא על כלן, וזוהי מעלתו של משה בהיותו משולל יותר מיהושע שהרי משה פירש מן האשה ונאמר לו (דברים ה) ואתה פה עמוד עמדי ולא נאמר כן ליהושע: |
![Collapse כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא:](/WebResource.axd?d=FCRD71tgzMGKUHnZ5AQBzZ6UqO-lXvz_XD96ZN9096O9OLd-8D249ggVa-bQcKNERESNRYFuYJml9PHvOS3NqRvOTw87SFbxIiLlEI9Q-9v58wfy0&t=638421502613394147) | כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא: |
| ![Expand מהו "המקום" כאן? הסנה, כל ההר, או משהו אחר?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מהו "המקום" כאן? הסנה, כל ההר, או משהו אחר? |
| | ![Expand רמב"ן](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רמב"ן |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא. אע"פ שהיה רחוק מן הסנה הזהירו בזה, כי נתקדש כל ההר ברדת השכינה אל ראש ההר כאשר בשעת מתן תורה, ומשה בהר היה כי שם עלה, שנאמר ויבא אל הר האלהים חרבה (לעיל פסוק א), והסנה היה בראש ההר, והנה כלו קדוש ואסור בנעילת הסנדל, וכך אמרו בכל מקום שהשכינה נגלת אסור בנעילת הסנדל (שמו"ר ב יג), וכן ביהושע, וכן הכהנים לא שמשו במקדש אלא יחפים (יהושע ה טו): |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | אדמת קדש הוא. מלת אדמת סמוכה לקדש, והוא הר סיני שכתוב (תהלים סח) ה' בם סיני בקדש ועתה בתחלת נבואתו אמר לו אל תקרב הלום כי מלת הלום רמז לשכינה שהרי לשון מלכות הוא כענין שכתוב (שמואל א י) הבא עוד הלום איש, וכן (שם ב ז) כי הביאותני עד הלום. ולפי שהשכינה נאצלת מן הקדש פתח לו פתח להתבונן בקדש והזכיר לו אדמת הקדש: |
| ![Expand ביאורים לעניין "אדמת קודש"](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | ביאורים לעניין "אדמת קודש" |
| | ![Expand כלי יקר](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | כלי יקר |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | של נעליך מעל רגליך. נתעוררו המפרשים בכמה שינויים שבין מראה זו ובין המראה של יהושע, כי כאן נאמר של נעליך שנים במשמע, ואצל יהושע נאמר של נעלך אחד במשמע, וכאן נאמר כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא, ואצל יהושע לא נאמר כן אלא קודש סתם ולא אדמת קודש. והנה ראיתי שרבינו בחיי ושאר מפרשים פירשו של נעליך על הרחקת הגשמיות, כי משה היה משולל מן החומריות יותר מן יהושע, ע"כ אבחר דרכם ואוסיף נופך משלי ליישב כל הספיקות שהזכרנו כדרך שפירשו רז"ל (ב"ב עה) פני משה כחמה ויהושע כלבנה, כי כמו שהלבנה מאירה מצד אחד וחשוכה מצד שני כך יהושע האיר מצד השכל והיה חשוך מצד החומריות שנשאר בו, אבל פני משה כחמה המאירה מכל צד כך משה נזדכך גם בחלק החומריות שבו כל כך עד שזכה לקירון עור פני החומר, כי נזדכך ע"י שעמד בהר מ' יום בלא אכילה ושתיה והיה ניזון מן זיו שכינתו יתברך, לכך נאמר למשה של נעליך שנים במשמע רמז לשלילות החומריות מן כל שני חלקיו, הן זיכוך כח השכלי מן התערבות החומריות שבו, הן זיכוך כח החומרי עצמו, ולכך אמר כנותן טעם כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש, ושם מקום מורה על המדריגה, ואמר כי המדריגה אשר אתה עומד בה היא שאפילו חלק האדמה שבך קודש הוא, זה"ש אדמת קודש הוא, ולפי שאתה במדריגה גדולה כזו ע"כ אמרתי אל תקרב הלום להציץ בשכינה כי לא יראני האדם וחי ואפילו המלאכים אינן מתקרבים אליו ית' להביט במהותו ית' כ"ש האדם בהיותו בחיים בעה"ז. וזה"ש שנתמלא כל הבית אורה כשנולד משה, כי זה היה סימן לו שהבית האנושי יהיה אורה מכל צד, אבל יהושע שלא היה מאיר כ"א מצד השכל לבד ע"כ נאמר לו של נעלך אחד במשמע, כי לא הוסר החומריות כ"א מן החלק השכלי לבד, וע"כ לא הזכיר אצלו אדמת קודש כי חלק האדמה שבו לא נתקדש, ולא הוצרך לומר לו אל תקרב הלום ולא הוצרך למנוע ממנו הקריבה אל ה', כי בלאו הכי היה החומר מסך מבדיל בינו לבין אלהיו לשלא יוכל להביט אל האלהים. ואולי מטעם זה נאמר ויקרא משה משה ב"פ כי קרא ה' לשני חלקיו כי שניהם קדושים המה החומר והצורה. ויש אומרים שקרא לו משה משה לפי שגלות של ישראל דומה עליו ית' למשא כביכול, לכך קראו קריאה אחר קריאה למהר ביאתו ולהקל מעליו ית' המשא, כמ"ש (תהלים צא טו) עמו אנכי בצרה וכמ"ש כי ידעתי את מכאוביו כי ידעתי היינו מרגיש במכאוביו כביכול. |
| ![Expand מדוע כתוב "הוא" ולא "היא"?](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | מדוע כתוב "הוא" ולא "היא"? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | אדמת קודש הוא. המקום: |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=3FqY0z9k-7hv1u5PyU4YZvG_UZjwCmfqHy_iQwGkUeDvEjVF9NqOAuGYijXgUiTDB2_oeXM8jFB5290Ljm8Vaqbtu1WcdIDf8j98rTsgH2aIbzlh0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=05L520NEAHV_1TRE_ZNYmdFShF5WcEMAFOsiyNzOvJudZEelrguTLxKFXa37Q8O6WSFOxXJiye54ZH_mssJu_1Fz4wCQMszYOUfnXuVT6NJxn2Jc0&t=638421502613394147) | עיין בסוף פירושו לפסוק זה |
|