![Skip Navigation Links.](/WebResource.axd?d=XKZDCJvqHnWWNywr1uOgfZma1XmwphL1Xve5afHZGO6KYx_8uIFI2CxNTUvg_7LMOTvIvcp4B9Xj62HVwlBD_CUEw8o1&t=638421502613394147)
![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי |
![Collapse וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים](/WebResource.axd?d=fzbT0M0Ugu5_74ZjzAeDaWCxAqiYcrUt9rq_H1iROyZNi6qfPnH9HNckKVnhGUPPnNv2YHBaXQXblp8YsCaGUVU8cE_SIpuf0hLKT4IWFv68sEL00&t=638421502613394147) | וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים |
| ![Expand מהם שמותיהם של שני אנשים אלו?](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | מהם שמותיהם של שני אנשים אלו? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | שני אנשים עברים. דתן ואבירם הם שהותירו מן המן: |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | שני אנשים עברים נצים. דתן ואבירם היו הם שאמרו (במדבר יד) נתנה ראש ונשובה מצרימה הם שכתוב עליהם (תהלים קו) וימרו על ים בים סוף, הם שהותירו את המן הם שעמדו במחלוקתו של קרח: |
| ![Expand פירוש "נצים". מהו הבנין הדקדוקי של תיבה זו?](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | פירוש "נצים". מהו הבנין הדקדוקי של תיבה זו? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | נצים. מריבים: |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | נצים. שם התאר מבנין נפעל והשלם ננצים כמו נראים: |
| ![Expand מדוע לא כתוב כאן "מאחיו" כמו שכתוב באיש המצרי המכה?](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | מדוע לא כתוב כאן "מאחיו" כמו שכתוב באיש המצרי המכה? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לפסוק י"א] איש עברי מאחיו. דקדק לומר מאחיו, ירמוז כי הביט בו שהיה מהצדיקים שבישראל כי היו אז בישראל רשעים וצא ולמד מה שאמרו ז"ל (מכילתא י"ב כ"ט) בפסוק וחמשים עלו וגו' (לקמן י"ג י"ח) (שה') [שד'] חלקים ולמ"ד יותר מתו בימי החושך והשאר עלו לצד היותם רשעים, ותמצא שכאשר אמר בסמוך ב' אנשים עברים נצים לא אמר מאחיו לטעם שהיו רשעים כי הם דתן ואבירם (ש"ר): |
![Collapse וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ:](/WebResource.axd?d=fzbT0M0Ugu5_74ZjzAeDaWCxAqiYcrUt9rq_H1iROyZNi6qfPnH9HNckKVnhGUPPnNv2YHBaXQXblp8YsCaGUVU8cE_SIpuf0hLKT4IWFv68sEL00&t=638421502613394147) | וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ: |
| ![Expand מדוע הוא רשע, הרי הוא טרם היכה בפועל?](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | מדוע הוא רשע, הרי הוא טרם היכה בפועל? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | למה תכה. אע"פ שלא הכהו נקרא רשע בהרמת יד: |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | לרשע. העושה חמס: |
| ![Expand למי פונה משה? פירוש "רעך" כאן. האם הנצים שניהם רשעים, או רק אחד מהם?](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | למי פונה משה? פירוש "רעך" כאן. האם הנצים שניהם רשעים, או רק אחד מהם? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | רעך. רשע כמותך: |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | ויאמר לרשע וגו'. פי' לרשע שהיה בהם, ואומרו רעך לו יהיה שיהיה רשע כמותך למה יהיה בולע צדיק ממנו. או ירצה כי הכיר שאחד רשע ואחד תם שלא הריעו, לזה אמר לרשע למה תכה אדם שלא נתחייב לך ולא בקש רעתך, והוא אומרו רעך. והגם שאמר בתחלה ב' אנשים נצים ימצא שאחד יריב חנם לצד רשעו ואידך יריב על ריבו חנם: |
| | ![Expand ספורנו](/WebResource.axd?d=3l9N4VSFL2f2am0B_X0QM0cKulILl_YuDc07rXoANHE5jwpKbOwSyyJf1ekYLE_OdaqyvIQ2yGWciowb2mc4icsUvYftLnBueypskfYLTfk9OwMO0&t=638421502613394147) | ספורנו |
| | | ![](/WebResource.axd?d=eMO4qnRTDjZdRT0i3a_TgoPvMt5qPZAS_jnPHazImxSuaLEHJB7O05mLUBvnI0Wx_3jGIB_NayRa6KrIN9CVY66LPENj-lVv4d-x_qPjmdSVt1zE0&t=638421502613394147) | ויאמר לרשע. מפני היות כל אחד מהם אחיו לא התעורר להנקם, אבל הוכיח במישור. |
|