![Skip Navigation Links.](/WebResource.axd?d=aX42eHy-zgtlKxMC2DOkk0r6JUCUWnglPZ0Zl_gX8ombl0Y5c6YXdpQIRleTGMOr9ryumKt7Ywck4u0ZLCm79odJuaE1&t=638421502613394147)
![Collapse וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר](/WebResource.axd?d=-8AizhReuUydCcoXwEim36PrujGqn-bKk3F0NcIju-y4sDIwGeuMRaXoBRtQrw896z8p8OxWhd1G27IAPeW9uU7HzaYnfgM3Qx7qtAyX_B_KVtLh0&t=638421502613394147) | וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר |
| ![Expand מהיכן ירדה בת פרעה? מדוע עשתה כך? היכן היא רחצה?](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | מהיכן ירדה בת פרעה? מדוע עשתה כך? היכן היא רחצה? |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ותרד. מארמונה: לרחוץ. מנהג המצריות היה. |
| | ![Expand ספורנו](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | ספורנו |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | לרחץ על היאר. בחדר של מלך שהיה סמוך ליאור ומביט בו. כי אמנם כבודה בת מלך פנימה (ע"פ תהלים מה, יד), בלי ספק לא יצאה אל היאור. |
| ![Expand סדר התיבות וסדר האירועים בפסקה זו](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | סדר התיבות וסדר האירועים בפסקה זו |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | לרחץ על היאור. סרס המקרא ופרשהו ותרד בת פרעה על היאור לרחוץ בו: |
| | ![Expand רמב"ן](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רמב"ן |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | לרחוץ על היאור. סרס המקרא ודרשהו, ותרד בת פרעה על היאור לרחוץ בו. לשון רבינו שלמה. ואם כן יהיה "על היאור" כמו "אל היאור". וכן וילך אלקנה הרמתה על ביתו (ש"א ב יא). כה תאמרו איש על רעהו ואיש אל אחיו (ירמיה כג לה). ויתכן שהיו ביאור מעלות, והיא ירדה מארמון המלך לרחוץ במעלה הראשונה אשר ביאור, לא תכנס אל שבולת הנהר, וראתה התיבה בתוך הסוף רחוק ממנה ותשלח את אמתה ותקחה. או הוא כמו לרחוץ ביאור, וכן ונתת אותם על סל אחד (להלן כט ג): |
![Collapse וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר](/WebResource.axd?d=-8AizhReuUydCcoXwEim36PrujGqn-bKk3F0NcIju-y4sDIwGeuMRaXoBRtQrw896z8p8OxWhd1G27IAPeW9uU7HzaYnfgM3Qx7qtAyX_B_KVtLh0&t=638421502613394147) | וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר |
| ![Expand מדרש חז"ל על תיבת "הולכות" כאן](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | מדרש חז"ל על תיבת "הולכות" כאן |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ורבותינו דרשו (סוטה שם) הולכות לשון מיתה כמו הנה אנכי הולך למות (בראשית כה). הולכות למות לפי שמיחו בה. והכתוב מסייען כי למה לנו לכתוב ונערותיה הולכות: |
| ![Expand פירוש "על יד"](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | פירוש "על יד" |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | על יד היאור. אצל היאור כמו (שמואל ב יד) ראו חלקת יואב על ידי והוא לשון יד ממש שיד האדם סמוכה לו. |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | והזכיר דבר נערותיה שהולכות על מקום היאור. כמו ויד תהיה לך. |
| ![Expand מדוע הנערות הולכות עם בת פרעה? האם הן היו איתה כל העת?](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | מדוע הנערות הולכות עם בת פרעה? האם הן היו איתה כל העת? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ונערותיה הולכות וגו'. צריך לדעת כונת סיפור זה ונערותיה הולכות, ואולי שיכוין לומר מעשה בתיה, להיות כי מעשה מצוה גדולה עשתה דקדק הכתוב להודיע דקדוק אופן המעשה. והנה דבר ידוע הוא כי בת מלך לא תלך ליאור בלא נערות כמשפט בנות מלכים, גם ממוסר הגדולים ובפרט המלכים להיות להם אחד מיוחד מכובד הרבה להתגלות לפניו ולשמשו ולרחוץ בבית המרחץ או ביאור וכדומה, וכאן הודיע הכתוב באומרו ונערותיה הולכות שהיה בזמן שהיתה רוחצת שהוצרכו נערותיה ממוסר המלכות שלא לעמוד לפניה ולא נשארה עמה אלא אחת המיוחדת ותשלח אותה, והוא אומרו ותשלח את אמתה פי' המיוחדת לה לרחוץ וגו'. |
| | ![Expand ספורנו](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | ספורנו |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ונערתיה הלכת. לכן לא שלחה אחת מהן, שלא היו אז שם עמה. |
| | ![Expand רשב"ם](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רשב"ם |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לפסוק ג'] ותשם. בסוף אשר סמוך לשפת היאר והטמינתו יפה שההולכים על שפת היאור לא יוכלו לראות התיבה אבל הרוחץ בתוך הנהר יכול לראותה כי יוכבד לא נכנסה בנהר להצפינו מכל צדדיו היטב ולכך ראתהו בת פרעה שהיתה רוחצת בתוך היאור אבל נערותיה שהיו הולכות על שפתו לא יכלו לראותה: |
| ![Expand מדוע התורה מספרת לנו פרטים אלו?](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | מדוע התורה מספרת לנו פרטים אלו? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ולב' הדברים שבח בת פרעה יגיד כי נפשה נפש טהורה מי יתן טהור מטמא וגו' (איוב יד) לדרך הא' יכוין לומר שהגם שלא היתה עמה אלא אמה אחת וכל נערותיה היו הולכות וגו' אף על פי כן חששה למניעה ממנה ושלחתה ונשארת בת מלך לבדה ולקחה התיבה בידה ולדרך ב' גם כן שבח יגיד שהגם שלא היתה עמה אלא אמה אחת ואין מדרך המוסר שתשאר בת מלך יחידה ואין צריך לומר על שפת היאור אף על פי כן שלחה אותה למרחוק, ולזה הקדים להודיע ונערותיה וגו' לדעת כוונת הודעת ותשלח את אמתה על אופן שכתבנו, ואילו לא אמר ונערותיה לא היתה הכונה ידועה שנתכוין למה שפירשנו והבן: |
![Collapse וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף](/WebResource.axd?d=-8AizhReuUydCcoXwEim36PrujGqn-bKk3F0NcIju-y4sDIwGeuMRaXoBRtQrw896z8p8OxWhd1G27IAPeW9uU7HzaYnfgM3Qx7qtAyX_B_KVtLh0&t=638421502613394147) | וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף |
| ![Expand האם רק בת פרעה ראתה את התיבה?](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | האם רק בת פרעה ראתה את התיבה? |
| | ![Expand רשב"ם](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רשב"ם |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לפסוק ג'] ותשם. בסוף אשר סמוך לשפת היאר והטמינתו יפה שההולכים על שפת היאור לא יוכלו לראות התיבה אבל הרוחץ בתוך הנהר יכול לראותה כי יוכבד לא נכנסה בנהר להצפינו מכל צדדיו היטב ולכך ראתהו בת פרעה שהיתה רוחצת בתוך היאור אבל נערותיה שהיו הולכות על שפתו לא יכלו לראותה: |
![Collapse וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ:](/WebResource.axd?d=-8AizhReuUydCcoXwEim36PrujGqn-bKk3F0NcIju-y4sDIwGeuMRaXoBRtQrw896z8p8OxWhd1G27IAPeW9uU7HzaYnfgM3Qx7qtAyX_B_KVtLh0&t=638421502613394147) | וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ: |
| ![Expand פירוש ודרשה לתיבת "אמתה". דקדוקים בניקודה של התיבה.](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | פירוש ודרשה לתיבת "אמתה". דקדוקים בניקודה של התיבה. |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | את אמתה. את שפחתה. ורבותינו דרשו לשון יד. אבל לפי דקדוק לשון הקודש היה לו להנקד אמתה מ"ם דגושה. והם דרשו את אמתה את ידה ונשתרבבה אמתה אמות הרבה (סוטה שם): |
| | ![Expand רשב"ם](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רשב"ם |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | אמתה. שפחתה: |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | בעבור ששלחה אמתה והיא אחת מהנערות לקחת התיבה. כי בת המלך לא תכנס אל מקום הסוף. כי במקום רחוק מן היבשה הושמה התיבה שלא יגיע אליה כל עובר. ועוד כי אין מדרך הדקדוק להיות זרוע כי המ"ם רפה ומ"ם אמה ארכו דגוש. ועוד כי אמה ארכו מדה לא זרוע: |
| | ![Expand דעת זקנים מבעלי התוספות](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ותשלח את אמתה. בסוטה פליגי ר' יהודה ור' נחמיה חד אמר שפחתה וחד אמר אמתה ופריך למ"ד שפחתה הא קאמר שבא גבריאל וחבטן בקרקע ומשני דשייר לה חדא דלאו אורחא דבת מלכא למיקם לחודה ולמד"ר אמתה היה לו לכתוב ידה הא קמ"ל שנשתרבב אמתה עד ששים אמות וכן אתה מוצא בשני רשעים שברת אל תיקרי שברת אלא שרבבת ורמז לדבר כי מן המים משיתהו [נ' דמן המים וי'] דמשיתהו יתרים הם הרי ששים. וכן בשני רשעים יכול לכתוב שן רשע שברת [י' דשני וי"ם] דרשעים יתרים הם שעולים בין כלם ששים: |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ותשלח את אמתה. דרשו רז"ל רבי יהודה ורבי נחמיה חד אמר ידה וחד אמר שפחתה מאן דאמר ידה ששים אמה נשתרבבה אמתה של בת פרעה, ויש בזה רמז בכתוב שאמרה בת פרעה כי מן המים משיתיהו יתיר הנו"ן ושתי ההי"ן כי היה הכתוב יכול לומר כי ממים משיתיו: |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לבמדבר פרק י"א פסוק ט"ו] כי בספר תורה שאינו מנוקד יוכל האדם לקרוא ואם ככה את עושה לי, בקמ"ץ תחת השי"ן, כי האותיות כשאינן מנוקדות סובלות כמה כוונות ומתחלקות לכמה ניצוצות, ומפני זה נצטוינו שלא לנקוד ספר תורה כי משמעות כל מלה ומלה לפי הנקוד ואין משמעותה עם הנקוד כי אם ענין אחד, ובלתי נקוד יוכל האדם להבין בה כמה ענינים נפלאים רבים ונכבדים והבן זה, תצטרך אותו בהרבה מקומות, כגון (בראשית כב) עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה, שיכול האדם לקרוא עתה ידעתי בחיר"ק תחת היו"ד והדל"ת בדגש, מלשון (איוב לח) ידעת השחר מקומו, ובאורו עתה הודעתי בעולם במצוה זו שצויתיך ועמדת עליה כי ירא אלהים אתה, וכן (שמות ב) ותשלח את אמתה ותקחה, שהוא לשון שפחה, ואנו יכולים לקרוא אמתה, מלשון (דברים ג) באמת איש, וכן הבינו אותה רז"ל במדרש שאמרו אשתרבובי אשתרבב, ורבים זולתם: |
| ![Expand מדוע בת פרעה שלחה אמה, הרי נערות רבות הלכו עימה?](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | מדוע בת פרעה שלחה אמה, הרי נערות רבות הלכו עימה? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ונערותיה הולכות וגו'. צריך לדעת כונת סיפור זה ונערותיה הולכות, ואולי שיכוין לומר מעשה בתיה, להיות כי מעשה מצוה גדולה עשתה דקדק הכתוב להודיע דקדוק אופן המעשה. והנה דבר ידוע הוא כי בת מלך לא תלך ליאור בלא נערות כמשפט בנות מלכים, גם ממוסר הגדולים ובפרט המלכים להיות להם אחד מיוחד מכובד הרבה להתגלות לפניו ולשמשו ולרחוץ בבית המרחץ או ביאור וכדומה, וכאן הודיע הכתוב באומרו ונערותיה הולכות שהיה בזמן שהיתה רוחצת שהוצרכו נערותיה ממוסר המלכות שלא לעמוד לפניה ולא נשארה עמה אלא אחת המיוחדת ותשלח אותה, והוא אומרו ותשלח את אמתה פי' המיוחדת לה לרחוץ וגו'. |
| | ![Expand ספורנו](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | ספורנו |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ותשלח את אמתה. האמה המשרתת אותה אז לרחץ. וכל זה ברצון אלהי שלא תשלח אחת מהנערות החשובות ותסמך עליה, ואולי תבחר להשליכו אל היאור. |
| ![Expand מה נלקח כאן?](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | מה נלקח כאן? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ואומרו ותקחה שקולה, או ששלחה אותה לבל תיעצה הפך רצונה כי רצונה של בת פרעה היתה להציל הילד ההוא ותקחה בת פרעה לתיבה. או ותשלח וגו' ותקחה אמתה, |
| ![Expand מדוע התורה מספרת לנו פרטים אלו?](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | מדוע התורה מספרת לנו פרטים אלו? |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=lvfzymqXl00nXoSAyCn39G6azJ3zYTlZW--qdyxokUb5zlkjhU7KtyLrfnpVQZ4ICY3-FfhlTnIHMSMWR66Dj7bc0Bhr7fOpCUFrz-lwic4mSyIv0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=H2UQf0irNDrj_TgZsZV2urM64SOAiPIGArWVTKtM04XN7FHr8xb6kcg2uMZ2oplUmm973gR8PY0eX4Dqfi35PKyecHDeSvGQJMrtmVuzSloxd0-I0&t=638421502613394147) | ולב' הדברים שבח בת פרעה יגיד כי נפשה נפש טהורה מי יתן טהור מטמא וגו' (איוב יד) לדרך הא' יכוין לומר שהגם שלא היתה עמה אלא אמה אחת וכל נערותיה היו הולכות וגו' אף על פי כן חששה למניעה ממנה ושלחתה ונשארת בת מלך לבדה ולקחה התיבה בידה ולדרך ב' גם כן שבח יגיד שהגם שלא היתה עמה אלא אמה אחת ואין מדרך המוסר שתשאר בת מלך יחידה ואין צריך לומר על שפת היאור אף על פי כן שלחה אותה למרחוק, ולזה הקדים להודיע ונערותיה וגו' לדעת כוונת הודעת ותשלח את אמתה על אופן שכתבנו, ואילו לא אמר ונערותיה לא היתה הכונה ידועה שנתכוין למה שפירשנו והבן: |
|