![Skip Navigation Links.](/WebResource.axd?d=sX9XVKJ8AlZVNTtv0xvPP1xz-LMdYKHtAlnx_PtvNH1_KX2yKTRkkbDNuwqsJ7No6ez49uUDmkwj0kDGEQ0xWkIAIYg1&t=638421502613394147)
![Collapse וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר](/WebResource.axd?d=LbbyRiZ0MzuoQwW6RAHqW0hBDwQJX1D-f4vVpcmahp-kY6WQ6_kZepS2lMLKB_tJYTPZ6CWzxTZSctNYaOheefG6uWnw3tMdTagh7hmDl_m_7xxd0&t=638421502613394147) | וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר |
| ![Expand למי מצווה פרעה לעשות איזו פעולה?](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | למי מצווה פרעה לעשות איזו פעולה? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | לכל עמו. אף עליהם גזר יום שנולד משה אמרו לו אצטגניניו היום נולד מושיען ואין אנו יודעים אם ממצרים אם מישראל ורואין אנו שסופו ללקות במים לפיכך גזר אותו היום אף על המצריים שנאמר כל הבן הילוד ולא נאמר הילוד לעברים והם לא היו יודעים שסופו ללקות על מי מריבה: |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | ויצו וגו' לכל עמו וגו'. לפי מה שכתבנו כי מתחלה דבר למילדות שיהיה הדבר בסוד ולא ידעו בנות ישראל, כשלא עלתה בידו עשה הדבר בפרסום וצוה לכל עמו על הדבר כי חשב כי אין נמלט מהם לצד היותם רבים ונכרים שלא ירחמו עליהם, עוד אולי לצד שראה באצטגנינות כי מושיען של ישראל נולד ועתיד ללקות במים (סנהדרין קא.) לזה גזר גזירה חזקה ומינה כל איש מצרי על הדבר ובזה אין נמלט מידם, ואומרו לאמר פי' לא שהמצריים הם עצמם ישליכוהו אלא שיאמרו לבני ישראל שכל אחד ישליך בניו, והטעם למה שאמרנו שהגזירה היתה לצד מה שראו איצטגניניו וכו' מן הסתם יראו הדרך שלקה בו שהוא ע"י ישראל, לזה גזר שבני ישראל הם ישליכו אותו היאורה, וכמו שכן היה שיוכבד היא השליכה את משה ביאור. או ירצה לאמר שהם יצוו לכל שכן על שכונתו על הדבר ולא יצטרכו כל העם. |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | ויש מרבותינו שאמרו (סוטה י"ב.) שגם על המצריים גזר, וזה דרך דרש שביום אחד אשר אמרו לפרעה כי בו ביום וגו' אותו יום גזר על כל עמו. אבל פשט הכתוב אין הדברים אמורים אלא בישראל כי גזירה זו בתמידות היתה והראיה כי יוכבד נתנה משה ביאור אחר ג' ירחים והאצטגנינים ראו יום הלידה, ואלו לא היתה הגזרה אלא יום לידת משה והוכר היום ההוא מה מקום לגזור עוד, אלא ודאי שגזירה זו על כל הבן הילוד היתה בתמידות ובהכרח אומרו לכל עמו הוא לצוום על בני ישראל והדרשה תדרש: |
| ![Expand פירוש "לאמר"](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | פירוש "לאמר" |
| | ![Expand רשב"ם](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | רשב"ם |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | ויצו פרעה לכל עמו לאמר. וכן אמר להם שכן כל לאמר שבתורה כפל לשון של ויצו או של ויקרא או של וידבר או של ויאמר כמו שפירשתי באלה תולדות נח: |
| | ![Expand אור החיים](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | אור החיים |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | ואומרו לאמר פי' לא שהמצריים הם עצמם ישליכוהו אלא שיאמרו לבני ישראל שכל אחד ישליך בניו, (...) או ירצה לאמר שהם יצוו לכל שכן על שכונתו על הדבר ולא יצטרכו כל העם. |
| ![Expand פירוש לשם "פרעה"](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | פירוש לשם "פרעה" |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | ויצו. כל יושב על כסא מלכות מצרים יקרא בלשון מצרים פרעה. והנה הכתוב לא הגיד שמו כפרעה נכה. ככה שמו בלשון עמו. וכן פרעה הפרע: |
![Collapse כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ](/WebResource.axd?d=LbbyRiZ0MzuoQwW6RAHqW0hBDwQJX1D-f4vVpcmahp-kY6WQ6_kZepS2lMLKB_tJYTPZ6CWzxTZSctNYaOheefG6uWnw3tMdTagh7hmDl_m_7xxd0&t=638421502613394147) | כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ |
| ![Expand מהו הבנין הדקדוקי של "הילוד"](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | מהו הבנין הדקדוקי של "הילוד" |
| | ![Expand אבן עזרה](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | אבן עזרה |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | הילוד. שם תאר כמו גבור שכור: |
| ![Expand היכן נענשו המצרים מידה כנגד מידה על דבר זה?](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | היכן נענשו המצרים מידה כנגד מידה על דבר זה? |
| | ![Expand רבינו בחיי](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | רבינו בחיי |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לפרק ט"ו פסוק ד'] מרכבות פרעה וחילו. מרכבות פרעה הם שש מאות רכב בחור שלקח ממצרים, וחילו זהו רכב מצרים, ומבחר שלשיו זהו ושלשים על כלו, ולפי שהיה ראוי הכתוב לומר כן מרכבות פרעה וחילו ירה בים סוף ומבחר שלשיו טבעו בו יתכן לומר שיהיה באורו כי נדונו מרכבות פרעה בים למעלה ולכך טבעו בים סוף למטה, ודרשו רז"ל במדה שאדם מודד בה מודדין לו הוא גזר (שמות א) כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו לפיכך מרכבות פרעה וחילו ירה בים, הוא גזר (שם) וראיתן על האבנים לפיכך ירדו במצולות כמו אבן: |
| ![Expand מה ראו המצרים להילחם בישראל באמצעות מים?](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | מה ראו המצרים להילחם בישראל באמצעות מים? |
| | ![Expand רש"י](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | רש"י |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לבמדבר פרק כ' פסוק י"ג] המה מי מריבה. הם הנזכרים במקום אחר את אלו ראו אצטגניני פרעה שמושיען של ישראל לוקה במים לכך גזרו (שמות א) כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו: |
![Collapse וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן:](/WebResource.axd?d=LbbyRiZ0MzuoQwW6RAHqW0hBDwQJX1D-f4vVpcmahp-kY6WQ6_kZepS2lMLKB_tJYTPZ6CWzxTZSctNYaOheefG6uWnw3tMdTagh7hmDl_m_7xxd0&t=638421502613394147) | וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן: |
| ![Expand ביאור להחייאת הבנות](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | ביאור להחייאת הבנות |
| | ![Expand רמב"ן](/WebResource.axd?d=cpFZGUKeSQSSD4uBG2OJJ60aUGolvM_-ybKI-1shxH0qjpA81cds8bdBhNxV0GTHiLvh_MO4PcbXXash2CV4AX4oiAe4m9O-LpGfu47qMpBdTYub0&t=638421502613394147) | רמב"ן |
| | | ![](/WebResource.axd?d=QJV_uZzhCEH8o5N7WqVgkDef7R5hrsYGPTEfyxXb3BS-aX7gHzMj8UOaXkY6Wl1hJiiqMuE4Gj2mlP5tD1arromtFvAR1ykKtiU3Du4LdD93QR_S0&t=638421502613394147) | [מובא בפירושו לבראשית פרק י"ב פסוק י'] ויהי רעב בארץ. הנה אברהם ירד למצרים מפני הרעב לגור שם להחיות נפשו בימי הבצורת, והמצרים עשקו אותו חנם לקחת את אשתו, והקב"ה נקם נקמתם בנגעים גדולים, והוציאו משם במקנה בכסף ובזהב, וגם צוה עליו פרעה אנשים לשלחם. ורמז אליו כי בניו ירדו מצרים מפני הרעב לגור שם בארץ, והמצרים ירעו להם ויקחו מהם הנשים כאשר אמר (שמות א כב) וכל הבת תחיון, והקב"ה ינקום נקמתם בנגעים גדולים עד שיוציאם בכסף וזהב וצאן ובקר מקנה כבד מאד, והחזיקו בהם לשלחם מן הארץ. לא נפל דבר מכל מאורע האב שלא יהיה בבנים. והענין הזה פרשוהו בבראשית רבה (ח ו) רבי פנחס בשם רבי אושעיא אמר, אמר הקב"ה לאברהם צא וכבוש את הדרך לפני בניך, ואתה מוצא כל מה שכתוב באברהם כתוב בבניו, באברהם כתוב ויהי רעב בארץ, בישראל כתיב (להלן מה ו) כי זה שנתים הרעב בקרב הארץ: |
|