| וַיִּשְׁאַל לָהֶם לְשָׁלוֹם |
| | מה יוסף שואל אותם כאן? |
| | | אור החיים |
| | | | וישאל להם לשלום. פי' מתחילה שאל בשלומם כי הוא מהמוסר להקדים לשאול שלום את אשר לפניו, והוא אומרו להם לשלום ואחר כך שאל על אשר איננו שם השלום אביכם וגו': |
| | | ספורנו |
| | | | השלום. היש "שלום" לכם בבריאות הגוף, כי אמנם הבריאות יהיה בשלום ההפכים, וזה כשלא יתקומם אחד מההפכים על הפכו. |
| וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם אֲבִיכֶם הַזָּקֵן אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם הַעוֹדֶנּוּ חָי: |
| | מדוע יוסף שואל כך? |
| | | ספורנו |
| | | | אביכם הזקן אשר אמרתם כו'. כי אמנם 'שלום' הזקן יקרה על המעט, כאמרם זכרונם לברכה: שפתיהם של זקנים מתרפטות ואזניהם מתכבדות (שבת קנב, א). |
| | מדוע חסרה אות למ"ד לתיבת "אביכם"? |
| | | אבן עזרה |
| | | | השלום אביכם הזקן. שם תחת שם התאר והיא דרך קצרה כאילו אמר השלום לאביכם. וכן אתה שלום: |
| | פירוש לסדר שאלותיו של יוסף בקשר לאביהם |
| | | אור החיים |
| | | | השלום אביכם הזקן וגו'. קשה איך יוצדק לשאול השלום קודם שאלת העודנו חי. ואם הכונה בשאלת השלום היא מה שפירש באומרו העודנו חי למה כפל. גם בתשובת האחים קשה שאמרו שלום וגו' עודנו חי אחר שאמרו שלום מה חידוש באומרם עודנו חי. ואולי שנתכוון לומר אם ככוחו אז כחו עתה או הוחלש לצד הזקנה, והוא מה שדקדק לומר עודנו פירוש כמות שהיה בזמן הקודם, ולזה נתחכם גם כן לסדר שאלת שלום קודם שאלת העודנו חי להבין כוונתו כמו שפירשנו, וכפי זה שאלת העודנו חי אינה נכללת בשאלת השלום לו כי גם על אדם שהזקין ואפסו קצת כוחותיו כפי הטבע יאמר עליו שלום לו: |
| | פירוש נוסף - למי מתכוון יוסף? |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | השלום אביכם הזקן אשר אמרתם העודנו חי. הוא היה שואל מיצחק זקנו והם השיבו לו מיעקב לעבדך לאבינו עודנו חי. אבל יצחק אינו חי ולא רצו להשיבו בפשיטות יצחק מת שאין משיבין על הקלקלה כמו שמצינו בריש פסחים אייבו קיים אימא קיימת: |
|