| וְאֶת אֲחִיכֶם הַקָּטֹן תָּבִיאוּ אֵלַי וְיֵאָמְנוּ דִבְרֵיכֶם וְלֹא תָמוּתוּ |
| | פירוש "ויאמנו דבריכם" |
| | | רש"י |
| | | | ויאמנו דבריכם. יתאמתו ויתקיימו כמו (במדבר ה) אמן אמן וכמו (מ"א ח) יאמן נא דבריך: |
| | מדוע האחים ימותו אם לא יביאו אותו? איך יהרגםבמקרה זה, הרי הם אז יהיו בארץ כנען? |
| | | אור החיים |
| | | | ויאמנו דבריכם ולא תמותו. פי' שאם לא יעשו זה יגיד כי אתם מרגלים ולזה אינם יכולין להניח אחד מהם כי ודאי שימות ואין רשות להם לעשות כן אלא יהרגו כולם וכו', ומעתה יתחייבו מיתה על היותם מרגלים או ירצה לומר שלא ימותו ברעב כי ייטיב עמהם להמציא להם פרנסה והוא מה שאמרו לאביהם (פסוק ל"ד) ואת הארץ תסחרו: |
| | | ספורנו |
| | | | ולא תמותו. כי גם בארץ כנען אוכל להמיתכם אם לא תבואו. |
| | מה בין "ויאמנו" בפסוק זה לבין "תבחנו" שבפסוק ט"ו? |
| | | כלי יקר |
| | | | [מובא בפירושו לפרק מ"ד פסוק כ"א] והמפרשים אמרו שמתחלה נאמר שם ויבחנו דבריכם. ואחר שהיו במאסר אמר להם ויאמנו דבריכם, כי הבחינה היינו דרישה וחקירה כקטן מסיח לפי תומו, ולא נתרצו האחים לזה, כי אמרו פן ילמדוהו לדבר תועה ובחרו לישב במאסר, ואח"כ הוציאם מן המאסר ואמר להם ויאמנו דבריכם בלא דרישה וחקירה, ולזה נתרצו להביאו |
| וַיַּעֲשׂוּ כֵן: |
| | מה האחים עשו? |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ויעשו כן. למדך שכולם מסרו את עצמם ואמרו לו הננו כלנו לפניך קח מי שתרצה: |
|