| וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל עַם הָאָרֶץ |
| | פירוש לתיבת "המשביר" |
| | | אבן עזרה |
| | | | המשביר. מגזרת שבר וטעמו מוכר והוא פועל יוצא לשני פעולים: |
| | הייתכן שהמשנה למלך מתעסק בעצמו במכירת תבואה? |
| | | רמב"ן |
| | | | הוא המשביר לכל עם הארץ. איננו ראוי שיהיה השליט על הארץ, משנה למלך מצרים, מוכר לכל אחד סאה או תרקב מן התבואה. ולכן נתעוררו בזה רבותינו ואמרו (ב"ר צא ו) שצוה לסתום כל האוצרות חוץ מאחד בעת ההיא: ועל דרך הפשט יתכן שהיו באים לפניו מכל הארצות, והוא שואל וחוקר עליהם. ומצוה לפקידים תמכרו לאנשי עיר פלונית כך וכך תבואה ממין פלוני. והוצרכו בני יעקב לבא לפניו בתוך הבאים מארץ כנען לצוות עליהם כמה ימכרו לארצם, כי הם ראשונים לאשר באו מארץ כנען, והם באו לפניו בעבור כולם: |
| | | אור החיים |
| | | | הוא השליט הוא וגו'. פי' הגם שהוא השליט ואין דרך שלטון להתטפל במכירת התבואה ומה גם בכל כך טורח המופלא אף על פי כן הוא המשביר לכל עם הארץ וטעמו כמוס עמו להכיר ברדת אחיו: |
| | | ספורנו |
| | | | הוא השליט על הארץ, הוא המשביר. עם היותו השליט היה הוא בעצמו המוכר, ולא היה מאמין בעבדיו, כי אמנם היה הכסף רב מאד וראוי לפרעה, כאמרו "ויבא יוסף את הכסף ביתה פרעה" (להלן מז, יד), ולכן לא היה שום בר נמסר לקונים בלתי חותמו או כתב ידו. |
| וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה: |
| | מה היא פעולת ההשתחוייה? |
| | | רש"י |
| | | | וישתחוו לו אפים. נשתטחו לו על פניהם וכן כל השתחואה פשוט ידים ורגלים הוא (שבועות טז): |
| | מה בין פיסקה זו לבית הקודמת? |
| | | ספורנו |
| | | | ויבאו אחי יוסף וישתחוו לו. ולפי שעם היותו שליט היה הוא בעצמו המשביר, הצרכו אחי יוסף לבוא אליו ולא לדבר אל עבדיו בלבד. |
|