| וַיַּחַלְמוּ חֲלוֹם שְׁנֵיהֶם אִישׁ חֲלֹמוֹ בְּלַיְלָה אֶחָד |
| | פירוש ומדרש |
| | | רש"י |
| | | | ויחלמו חלום שניהם. ויחלמו שניהם חלום . זהו פשוטו ומדרשו כל אחד חלם חלום שניהם שחלם את חלומו ופתרון חבירו. וזה שנאמר וירא שר האופים כי טוב פתר: |
| אִישׁ כְּפִתְרוֹן חֲלֹמוֹ |
| | פירוש. מה הם חלמו בנוסף למה שסיפרו ליוסף? |
| | | רש"י |
| | | | איש כפתרון חלומו. כל אחד חלם חלום הדומה לפתרון העתיד לבא עליהם: |
| | | אבן עזרה |
| | | | ויחלמו. כטעם איש כפתרון חלומו כי ראה כל אחד בחלומו מהו פתרון חלומו לעתיד ומה שאירע לו: |
| | | רמב"ן |
| | | | איש כפתרון חלומו. לשון "פתרון חלומות" הוא המקרה אשר יקרנו לעתיד, ויקרא המודיע אותו העתיד פותר. ועל דעת רבים (הראב"ע, והרד"ק) כי פתרון הוא פירוש. וטעם איש כפתרון חלומו, כל אחד ואחד חלם חלום שדומה לפתרון העתיד לבא אליו, זה לשון רש"י. ומה טעם שיאמר שר המשקים לפרעה (להלן מא יא) חלמנו חלום הדומה לפתרון, שימעט בזה חכמת הפותר, ואולי לא יהיה כן חלום פרעה ולא ידענו יוסף: ורבי אברהם אמר שראה כל אחד בחלומו מה שהיה פתרון חלומו, כל מה שאירע לו בעתיד, לומר שהיה חלום אמת, לא בא ברוב ענין שלא יתקיים רק המקצת. והוא הנכון: |
| | | רשב"ם |
| | | | איש כפתרון חלומו. חלום הראוי לפתרון הנראה שהוא עיקר ולא חלום של הבלים: |
| הַמַּשְׁקֶה וְהָאֹפֶה אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם אֲשֶׁר אֲסוּרִים בְּבֵית הַסֹּהַר: |
| | מדוע כאן לא הוזכרו התארים של המשקה והאופה? |
| | | ספורנו |
| | | | המשקה והאפה.. אשר אסורים . חלמו כמו משקה ואופה, לא כמו שרים מצוים לעבדיהם, וזה בהיותם אסורים ולבם חלל בקרבם (על פי תהלים קט, כב), בלתי מהרהר בשום שררה. |
|