| אֵינֶנּוּ גָדוֹל בַּבַּיִת הַזֶּה מִמֶּנִּי וְלֹא חָשַׂךְ מִמֶּנִּי מְאוּמָה |
| | פירוש "חשך" |
| | | רשב"ם |
| | | | ולא חשך ממני. מלהיות שליט על הכל כי אם אותך: |
| כִּי אִם אוֹתָךְ בַּאֲשֶׁר אַתְּ אִשְׁתּוֹ |
| | פירוש |
| | | אור החיים |
| | | | באשר את אשתו. פי' לא שחשך אותך ממני בצו לצו אלא לצד שאת אשתו הוא הדבר המחשיך אותך ממני. או לשלול צד המעלה: |
| | | ספורנו |
| | | | כי אם אותך באשר את אשתו. בענין האישות בלבד "חשך" אותך "ממני". |
| וְאֵיךְ אֶעֱשֶׂה הָרָעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת |
| | מה אנו לומדים מכאן על מעלתו של יוסף? |
| | | דעת זקנים מבעלי התוספות |
| | | | [מובא בפירושו לפסוק ב'] ויהי ה' את יוסף. מדרש לא כמדת הקב"ה מדת ב"ו מדת ב"ו כל זמן שאהובו בגדולה הוא מצוי אצלו תמיד ירד מגדולתו הוא משליכו אחר גוו. והקב"ה אינו כן כי היה עמו בגדולתו ובירידתו בבית המצרי היה עמו וכשהיה ראש ומשנה למלך גם שם היה עמו שנא' ויהי ה' את יוסף וכן בבית הסהר ויהי ה' את יוסף ויט אליו חסד. וכמו כן מדת יוסף אינו כשאר בני אדם שהרי אדם עני ירא את אלהים אבל העשיר אינו ירא אבל יוסף בבית אדונתו אמר ואיך אעשה הרעה הגדולה וגו' וכשהיה מלך אמר את האלהים אני ירא. |
| | מדוע יוסף אינו יכול לעשות דבר זה? מהי הרעה הגדולה הזו? |
| | | אור החיים |
| | | | ואיך אעשה וגו'. פי' כי בזה אני מפסיד כל הטוב המושג אצלי. ועוד אני מחסיר עצמי ממקור הנשמות כי דבר זה הוא אסור גם לבני נח, והוא אומרו וחטאתי לאלהים. ועוד ירצה כי אין לה לטעון כי תסתיר הדבר ולא ידע אדונו ונמצא עומד במצבו באין מחסור, לזה אמר וחטאתי לאלהים והוא שעשאני במצב זה וממנו לא יסתר דבר ונמצא מפסיד מצבו הטוב: |
| | | ספורנו |
| | | | הרעה הגדלה הזאת. לשלם רעה תחת טובה. |
| וְחָטָאתִי לֵאלֹהִים: |
| | איזה "חטא לאלוקים" יש כאן? אם יש כאן חטא כזה, מדוע טוען יוסף את יתר טענותיו? |
| | | רש"י |
| | | | וחטאתי לאלהים. בני נח נצטוו על העריות: |
| | | רמב"ן |
| | | | וחטאתי לאלהים. בני נח נצטוו על העריות, לשון רש"י. ונכון הוא, רק בעבור חסרון דעת הנשים הקדים אליה כי הדבר בגידה באדוניו אשר בוטח בו, ואחרי כן אמר כי יש בענין עוד חטא לאלהים: ויתכן לפרש עוד, וחטאתי לאלהים בבגידה הזאת כי רעה גדולה היא שיהיה בה לי חטא לפני האלהים, כי עיניו בנאמני ארץ (תהלים קא ו), ולא לפניו בוגד יבא, ודברו אמת, רק לא הזכיר אסור הערוה כי דבר עמה כדרך הנשים: |
| | | אור החיים |
| | | | ואיך אעשה וגו'. פי' כי בזה אני מפסיד כל הטוב המושג אצלי. ועוד אני מחסיר עצמי ממקור הנשמות כי דבר זה הוא אסור גם לבני נח, והוא אומרו וחטאתי לאלהים. ועוד ירצה כי אין לה לטעון כי תסתיר הדבר ולא ידע אדונו ונמצא עומד במצבו באין מחסור, לזה אמר וחטאתי לאלהים והוא שעשאני במצב זה וממנו לא יסתר דבר ונמצא מפסיד מצבו הטוב: |
| | | רבינו בחיי |
| | | | ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלהים. הגיד כי יעשה שתים רעות, האחת שיהיה בוגד באדוניו הבוטח בו, זהו הרעה הגדולה הזאת היא הבגידה שיבגוד לאדוניו. השנית שיהיה חוטא לאלהים, וזהו כלשון הכתוב שאמר עלי לבניו (שמואל א ב) אם יחטא איש לאיש ופללו אלהים ואם לה' יחטא איש מי יתפלל לו: |
|