
 | לְמַעַן תִּירָא אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר אֶת כָּל חֻקֹּתָיו וּמִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָ |
|  | מהו "למען"? מהי מטרתה של עשיית המצוות? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | למען תירא את ה' אלהיך. יאמר שצוה השם ללמד אתכם התורה והמצוה והחקים והמשפטים לעשותם בארץ בעבור שתירא את ה' אלהיך, כי עיקר כל המצוה יראת ה', זה דעת ר"א. ואיננו נכון בעיני שיהיה "למען תירא" ו"למען יאריכון ימיך" האחד טעם המצות, בעבור שתירא, והשני שנזכר בהם למען שיאריכון ימיך: אבל יאמר, שצוה השם אותי שתלמדו המצות ותעשו אותם למען שתזכה ותירא את ה' אלהיך לשמור מצותיו אתה ובנך ובן בנך כל ימי היות האדם על פני האדמה לעולם. כי בעבור עשות המצות תזכה שיהיו לך בנים יראי השם, ויעמדו על פני האדמה לעולם ויעמוד זרעכם ושמכם לפניו כל הימים, ולמען יאריכון ימיך בארץ שהיא נחלת ה'. והנה הכל לטובתך, כי חפץ ה' להצדיקך ולזכות אותך: |
|  | מה הקשר בין פסוק זה לבין סופה של הפסוק הקודם? |
| |  | ספורנו |
| | |  | למען תירא את ה' אלהיך. שתזכור שהוא בעל הקרקע, וכי גרים ותושבים אתם עמו (ע"פ ויקרא כה, כג). |
 | אַתָּה וּבִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ |
|  | מדוע הוזכרו הדורות הבאים כאן? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מהו "למען"? מהי מטרתה של עשיית" וכו'] |
| |  | ספורנו |
| | |  | אתה ובנך ובן-בנך. שגם הדורות שלא ראו את מעשה ה' הגדול ייראוהו כשיקבלו אלה המצות מכם שראיתם. |
|  | מהו "כל ימי חייך"? |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | כל ימי חייך. בעוה"ז. ולמען יאריכון ימיך. בעולם הבא: |
 | וּלְמַעַן יַאֲרִכֻן יָמֶיךָ: |
|  | פירוש. מה בין מטרה זו לבין המטרה "למען תירא", שהוזכרה בתחילת הפסוק? |
| |  | רמב"ן |
| | |  | [עיין בפירושו לפסוק זה תחת הכותרת "מהו "למען"? מהי מטרתה של עשיית" וכו'] |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | כל ימי חייך. בעוה"ז. ולמען יאריכון ימיך. בעולם הבא: |
| |  | ספורנו |
| | |  | ולמען יארכן ימיך. וכדי שאלו המצות יקנו לך חיי עולם שכולו ארוך. |
|