
 | וַנֵּשֶׁב בַּגָּיְא מוּל בֵּית פְּעוֹר: |
|  | פירוש "ונשב" |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ונשב בגיא. טעמו וכבר ישבנו בגיא הזה שהוא ראש הפסגה כי משם נסעו אל ערבות מואב והגיא הוא בהר העברים כי כן מפורש |
|  | פירוש "בגיא" |
| |  | אור החיים |
| | |  | ואומרו בגיא לפי שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות דכתיב (במדבר י"ג י"ז) עלו זה בנגב, |
|  | מה כלול בהודעה זו? מדוע משה מזכיר את המקום בו הם יושבים? מהו הקשרו של הפסוק לפרק זה ולפרק הבא? |
| |  | רש"י |
| | |  | ונשא בגיא וגו'. (ספרי) ונצמדתם לעבודת כוכבים אעפ"כ ועתה ישראל שמע אל החקים. והכל מחול לך ואני לא זכיתי לימחל לי: |
| |  | רשב"ם |
| | |  | ונשב בגיא. עד עתה מול בית פעור בערבות מואב וממה שראית כאן יש לכם ללמוד כמו שמפרש והולך: |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | ועתה החל לדבר על המצות בעבור שהיו מול בית פעור החל לדבר בעבודת כוכבים: |
| |  | אור החיים |
| | |  | ונשב בגיא וגו'. צריך לדעת כונת הכתוב מה בא להודיע במאמר זה, ומה קשר יש לו לא עם מה שלפניו ולא עם מה שלאחריו, ורבותינו ז"ל בספרי ישבו הכתוב והביאו רש"י ז"ל, ולדבריהם ז"ל לא נתישב כונת אומרו ונשב כיון שלא בא אלא להודיע מעשה פעור, גם מאמר מול בית פעור אין לה משמעות אם לא בא הכתוב אלא להזכיר עבודת פעור, היה לו לומר ותצמד לבעל פעור, ונראה שכונת הכתוב היא גמר ענין שהתחיל בו בתחילת הפרשה ואתחנן אל ה' וגומר, וגמר אומר שלא הועיל בתפלתו לעבור את הירדן ונשב בגיא אין ישיבה אלא עכבה עד עולם, (...) ואומרו בית פעור רמז א' מטעמי קבורתו שם (פדר"א פ' מ"ו) כדי שיהיה מול עון פעור לבל ירים ראש לקטרג על ישראל: |
| |  | רבינו בחיי |
| | |  | ונשב בגיא מול בית פעור. וכבר ישבנו בגיא הזה שהוא ראש הפסגה שהזכיר, ולפי שנצמדו שם לעבודה זרה לכך יזהירם עתה על עבודה זרה בפרשה הסמוכה: |
|