
 | עַל פִּי יְקֹוָק יַחֲנוּ וְעַל פִּי יְקֹוָק יִסָּעוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת יְקֹוָק שָׁמָרוּ עַל פִּי יְקֹוָק בְּיַד מֹשֶׁה: |
|  | פירוש. מה הפסוק מוסיף? |
| |  | אבן עזרה |
| | |  | על פי ה' יחנו. באחרונה כל ימי שבתם במדבר: |
| |  | אור החיים |
| | |  | [מובא בפירושו לפסוק ע"ב] בהאריך הענן וגו'. פירוש יספר כאן בשבח ישראל שאפילו כל כך נתעכב הענן שנה אחת יחנו ברצונם, ובהעלותו אפילו לא יתעכב אלא מערב עד בקר ונעלה הענן נוסעים, והשוה הכתוב שניהם רצון הנסיעה שהיתה להם בשלא היה מתעכב אלא לילה אחת לרצון שהיה להם לנסוע אחר שנה אחת כי ודאי יחפצו ליסע, והשוה הכתוב רצון שהיה להם בנסיעה אחר שנה אחת לנסיעה אחר לילה אחת לחניתם שלא היו קצים בעכבת החנייה לצד הזמן שלא היה כל כך ארוך כמו כן בחנייתם שנה אחת, וגמר אומר הטעם, על פי ה' שלא היו חפצים אלא לעשות מאמר ה', ואומרו שמרו את משמרת ה' פירוש היו ממתינים כשיעור אשר ימתין ה' ליסע אם מעט ואם הרבה: |
| |  | ספורנו |
| | |  | על פי ה' יחנו. גם בזמן הקצר בלתי השגת סדור עניניהם. ועל פי ה' יסעו. בהעלות הענן גם אחר הזמן הארוך שכבר סדרו שם כל עניניהם. |
|  | הסבר לסמיכות הפרשיות |
| |  | בעלי טורים |
| | |  | ביד משה. וסמיך ליה עשה לך שתי חצוצרות כסף, שלא היו אלא בידו שבחייו נגנזו: |
|